lördag 26 december 2009

Nya tag!

Jag är verkligen en konstig människa, nu förstår jag det också själv. Gissa vad jag har gjort i dag - i dag då jag skulle ligga i sängen och bara försjunka ner i andra världar via bokstävers och ords magi? D är alltså hos sin pappa och eftersom jag ännu i går igen en gång fick stegring (tre veckor med stegring från och till!), beslöt jag mig för att skjuta allt annat än min egen vila åt sidan dessa dagar. Vad gör jag...jo, städar! Drabbades av värsta "grundröjar" ivern! En låda som stått undangömd under trappan, ännu fylld av konstigheter efter renoveringen i februari - den tömde jag i dag! Har också sorterat bland våra vantar, mössor och halsdukar, plockat bort böcker jag inte tittat i sen jag placerade dem i hyllan bredvid skrivbordet och städat lite i klädskrubben (men den kräver en ännu större dos av iver, så tog bara det värsta). Fick i julklapp " Be så ska du få - lär dig att förverkliga dina drömmar" av Eshter och Jerry Hicks. Samma tankegångar som i "the Secret", men ännu djupare. Kikade lite bak i boken och läste igen om att rensa i röran.

Jag har känt trycket av att det varit så fyllt av grejer överallt. Borde kavla upp ärmarna och faktiskt göra mig av med alla dubletter och tripletter...det var ju faktiskt två hushåll som förenades då jag flyttade hem. Men har svårt för att bara kasta bort hela grejer, som tyvärr nog ses som gammalmodiga och ingen vill ha dem...Dessutom jobbar jag ännu på förvaring - jag tror mer och mer på att nyckeln till lycka är fungerande förvaring!

Nu fick jag inspiration till lösning på mina akuta problem. Mina försök har ofta fallit på att det tar så himla länge att sortera och eftersom återvinnigsstationen endast är öppen onsdag eftermiddagar och en lördagseftermiddag i månaden, passar det/kommer jag sällan ihåg att köra dit och faktiskt göra mig av med skräpet. Samtidigt är jag så envis att jag absolut vill sortera, anser det vara varje medborgares plikt att se till att det man ägt och använt ska återvinnas om det bara är möjligt. Så har inte börjat ens, eftersom jag vetat att jag inte har tid att slutföra det hela. Nu läste jag att det redan är bättre att helt enkelt plocka bort det som står framme, men inte används, i lådor som man ställer undan. Det stod att man skulle numrera lådorna och banda in vad man har var, men då skulle det igen falla på att jag inte har någon sådan apparat (tar jag saker och ting för bokstavligt månne...?!), så jag plockar bara undan och skriver vad jag har i den på lådan. Sen kan man sortera vid något (!) tillfälle med bättre tid...

Åh vad jag svurit de senaste veckorna över saker som fallit över mig ur skåp, alternativt att jag sökt och sökt efter något. Förr kunde jag ha det stökigt runt mig - tills jag hann med en ordentlig storstädning, men skåp och lådor hade jag oftast i bra ordning. Numera hinner jag aldrig gå till grunden med något, det är bra om jag hinner krafsa på ytan. Det måste alltså bli ändring, för jag bränner ut mig snabbare då hushållet inte fungerar.

Lite har jag också skött mig själv i dag - låg i badet och funderade på ett och annat. Bland annat hur beroende jag är av stunder bara för mig själv, utan tidtabeller, utan krav att göra något. Funderade hur jag kan få min vardag att fungera bättre, så att jag också får den lugna stunden som jag behöver för mig själv varje dag. Och helst också med gymnastik - jag är en "rörlig" person som lider av att musklerna stelnar till. Vi får se om jag lyckas, men kom fram till att jag måste offra min tid med tidningen på morgonen, även om jag kanske inte alls hinner läsa den senare heller. Istället ska jag satsa på femton minuter meditation och sedan yogarörelser - kanske också en massage med varm olja för att få mig själv i gång. Hoppas den vägen bli så pass energisk att jag hålls på gott humör och klarar av att bättre vara "du" med mig själv, dvs också läsa signaler när jag måste sakta in innan jag blir sjuk och faktiskt tvinga mig själv att tacka nej till allt "det roliga" tills jag igen orkar med det. Köpte några yogatidningar till mig själv som julklapp och hoppas via dem få inspiration att på egen hand yoga på morgonen. Tyvärr har jag glömt qigongrörelserna - var inte en endast gång på en qigong i höstas, eftersom de helt enkelt hålls för sent på kvällen. Det är synd, men jag måste prioritera sömnen för både mig och sonen.

Om jag skulle lyckas med att få den egna "uppstartningen" att fungera så att energinivån skulle stiga, kanske jag mera skulle orka hitta på mera gemensamma sätt att röra på oss med D. För jag känner också att jag inte vill vara ifrån honom så mycket på kvällarna, trots att jag också har behov av egna hobbies. Dessutom är det så jobbigt att hela tiden be om hjälp med barnvaktandet. Men tillsvidare är tiden med honom ännu viktigare - och som sagt, hoppas hitta på mera saker som vi faktiskt kan göra tillsammans. Önskar jag skulle få mera ork att bjuda folk på besök, känner mig svältfödd på vuxenkontakter - att bara sitta och prata. Kom också på att det är längesen mina vänner från södra Finland varit på besök (hint, hint!!!).

Åh vad skönt då detta år tar slut! Och vilken fantastisk uppfinning detta med ett nytt år - igen har man en chans att kavla upp ärmarna och skapa nya, bättre vanor i tillvaron!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och gott nytt år! Jag var ganska nära dina hemtrakter på mellandagarna, rättare sagt i din by, men eftersom jag blivit så långsam med åren så hann jag inte med två besök den kvällen. Vi satt också fast i en snödriva ¨på en byaväg rätt länge...:).Men som du märker följer jag med din blogg nu som då, roligt att du fortsätter att skriva i detta facebook, twittertidevarv. Vad stor D har blivit sen vi sågs på cafét i J:stad för nåt år sen...God fortsättning ö B

Jemayá sa...

Jaa, numera förstår också jag detdär med att inte splittra sig alltför mycket, man hinner helt enkelt inte med allt man skulle vilja. HOppas i varje fall att ni hinner stanna någon gång på väg upp eller ner :). Finns förresten nog på FB, den passar bättre in i livsstilen nu just, men inte kan jag ju sluta blogga heller...Hoppas vi syns i år :). kram!