tisdag 1 december 2009

Adventskalendertider

D var så ivrig över sin nya lego-kalender, så det inte var något problem att få honom i säng i går kväll och i morse steg han upp med mig kvart över sex!! Men det var riktigt trevligt att öppna första luckan och knåpa ihop den lilla legofiguren. I dag kunde jag äntligen hämta D klockan tolv och åka hem - ännu igår behövdes vikare på eftis. Njöt av att få komma hem utan att vara trött. Var lite förundrad över att D lät mig sitta och läsa mina mail, fb, skriva själv, svara i telefon etc, men tänkte att han hittat på något eget att göra. Och det hade han. I min enfald hade jag lämnat kalendern på ett bord i sovrummet - D hade tyckt att han skulle kunna snabba på julgubbsväntandet genom att öppna lite fler luckor. Så soffan var full med små bitar som jag inte hade en aning om vart de hörde....Lyckades knåpa ihop de flesta ändå och förpassa dem tillbaka i sina rätta fack, men riktigt lika kul kommer det inte att bli att öppna vissa luckor mera....

Jag undrar vad jag ska hitta på till våren - nu är det så behändigt att ta till tomtarna om han stretar emot med till exempel tandborstningen eller maten. Men efter julafton funkar det säkert inte. Eller kan man kanske ändå börja prata om nästa julgubbsbesök då redan...? *hoppfull*

6 kommentarer:

Unknown sa...

Smart kille!:) Finns väl inget barn som inte prövat det knepet:)

Ann-Pann sa...

*skrattar* Jag minns också hur lätt det var att få upp barnen på morgnarna i december då julkalendern kom och precis som du sa kunde man alltid dra till med TOMTEN...Hoppas du hittar på nya knep till våren! Ha en fin adventstid!

Anna, Fair and True sa...

Förhoppningsvis hann han inte öppna alla! Eller?! :)

Jemayá sa...

Ingeborg: jag gissade det, men många har kanske förstått att så kan ske från första början och inte lämnat kalendern på "frestande" avstånd :).

Ann-Pann (?): det sägs ju också att det tar ca tre veckor att få in en ny rutin, vi får hoppas att de goda vanorna grävt sig så djupt in så de består senare också :)

Anna: nej, tack och lov inte, bara cirka sex luckor :)

heffamamman sa...

Tysta barn som låter mamma jobba ostört betyder oftast trubbel har jag lärt mig med åren. :) Och vad gäller öppnandet av förbjudna luckor i julkalendrar så tycks det problemet återkomma sen i tonåren. Ifjol plundrade vår stora kille sin Dumle chokladkalender redan under de första dagarna i december. Jag varnade honom det här året att han måste hålla fingrarna i styr. Men nu känns hans Dumlekalender oroväckande lätt igen. Ajabaja, det kommer Lilljulstomten att komma ihåg sen nästa år. ;-) Då får han titta på med snålvattnet rinnande när mellansonen öppnar sina kalendrar. Om inte den snälla modern förbarmar sig... igen.

Vilken mysig liten egen jobbhörna D har fått! Klart att han trivs där. :)

Jemayá sa...

Skönt att höra att det är helt normalt med "kalendertjuvar" :). Vi trivs båda med hans skiva - nu slipper jag alla hans leksaker på soffbordet :) :)