lördag 19 december 2009

Flyktingjulfest

Denna veckas måndagkväll hade flyktingförläggningen ordnat en gemensam julfest för alla enheter. I fjol ordnades de skilt och då hade jag ännu bara en minderårig (med barn) som jag företrädde, i år skulle jag haft fullt sjå att hinna till tre olika enheter, så jag är glad att alla fanns på ett ställe. Samtidigt var det vemodigt, eftersom "min första" snart flyttar bort med sin dotter och i värsta fall ser jag dem aldrig mera, det är upp till henne om hon håller kontakt. Jag hade alltså egentligen sex "barn" + ett eget på festen. Det egna vållade lite problem, han var inte på bästa humör, eftersom han bara hann sova lite i bilen och var hungrig då vi kom fram. Sen gick han upp i varv med flickkompisen och de trillade båda i vägen för serveringen....men i varje fall fick jag önskat alla en trevlig jultid, innan vi bröt upp från festen.

Denna vecka har jag påbörjat myndighetsrunda med en ny asylsökande pojke. Och min syn på ett europeiskt land, där jag själv jobbat och som är populärt bland många soldyrkare har fått sig en rejäl törn. Polisbrutalitet och omänskligt behandlande av människor i nöd. Och det ska föreställa ett EU land!! Jag vet att de sydeuropeiska länderna, som först får ta emot flyktingströmmarna är i stora problem, men "Europa" ska stå för rättvisa, civiliserat och humant bemötande av alla, hur kan de övriga europeiska länderna tolerera att flyktingar misshandlas och behandlas som kreatur (som också borde behandlas vä!!!) inom EUs gränser?!

1 kommentar:

Marianne sa...

Det har du helt rätt i! Det borde vara en enkel sak att komma överens inom EU hur man rättvist fördelar mottagandet av flyktingar, och hjälps åt att slussa dem vidare från ankomstlandet. De försvinner inte bara för att man behandlar dem illa.

Jag tror jag vet vilket land det är du syftar på, det har ju varit en del reportage om hur hemska de är mot flyktingar.

Kram!