måndag 21 december 2009

Lista (knyckt av Taina :)

Årets bedrift: hittat ett nytt yrke och fått ordning på mitt arbetsliv. Jobbar förmiddagar som assistent på dagis/förskola och gör företrädaruppgifter/skrivande/hemarbete på eftermiddagarna (också tänkt studera förskolepedagogik etc på egen hand, men inte funnits tid till det än). Ja förstås också att D (och jag) slapp blöjorna i början av sommaren :) :).

Årets bittra: alla sjukdomar som drar mattan undan en just som man tycker att man kan njuta av att saker och ting funkar och börjar få flyt. Mammas tre månaders sjukhusvistelse i början av året, som kanske färgade av sig på resten av året

Årets bästa semester: ja, i år har jag ju faktiskt haft det, varit två gånger till södra Finland i sommar. Båda trevliga resor, men första blev för tung och splittrad, andra blev jag sjuk direkt efter, så jag måste ge utmärkelsen till: qigonglägret i juli (tre nätter hemifrån) - då kände jag mig balanserad, frisk och stark en bra tid efteråt.

Årets nytillskott: all positiv "barnenergi" som nya jobbet gett

Årets förlust: Gusta-katten, som hittades död i diket i juli, troligen påkörd av en bil.

Årets vuxenpoäng: hmmm, kanske det att jag får så lov att klara allt från att handha renovering, sköta deklarationer, huset, allt som har med bilen att göra till matlagning och städning

Årets fysiska förändring: vikten har gått upp och ner beroende på sjukdomar, stress och trötthetsätande. Nu just på nedgång.

Årets nya kändisförälskelse: "förälskelse" vad är det, sånt har jag inte känt på åratal :( (fast han i "Australia" fick det att lite pittra till, kommer jag ihåg, var det i år?)

Årets mest gåshudsframkallande låt
: inga aningar om vad som är inne i musikvärlden, lyssnat på Lisa Nilsson och Josh Groban veckoslut jag varit ensam

Årets läsupplevelse: Sku säga det var båda böckerna av Khaled Hosseini. Ja, riktigt nyligen "Döblens gränd" av lokala Robert Åsbacka. Tänkte att jag för en gångs skull ska läsa någon finlandssvensk - en jättepositiv upplevelse! Vill läsa mer av honom.

Årets insikt: jag är M E D E L Å L D E R S

Årets teve-besatthet: blivit rätt lite av den varan, får säga Bolibompa

Årets fest: Har inte varit mycket av den varan...flesta har jag brutit upp från tidigt, så kan inte påminna mig om någon riktig "klackarna i taket" fest alls...möjligen avslutningsfesten på qigonglägret, men den tog slut för snabbt och sen middagen hos min vän K i augusti, med P som också bilat dit. God mat, hjärtevänner, svalnande augustikväll...den var fin!

***

När jag tänker tillbaka på året ligger det något av en hinna av trötthet över det, trots att det ju också hänt många bra saker. Men jag tror att vintern och våren sög så totalt ut mig att jag inte riktigt återhämtat mig på hela året, inte orkat kasta loss så som jag kanske borde ha gjort i några skeden. Speciellt glädjefyllt år har det ändå inte varit.

En liten positiv upplevelse nyligen: jobbade tillsammans med en man tillfälligt via ett uppdrag. Efteråt tänkte jag "en sån vill jag ha"! Kanske inte exakt likadan :), men skulle jag träffa någon som fick mig att känna mig som han gjorde, skulle det vara fantastiskt. Jag respekterade honom, uppskattade hans energi, självsäkerhet, men också empati och bara att sitta bredvid honom en längre tid fick mig att känna mig trygg - ville nästan luta mitt huvud mot hans axel och dra en djup suck :). Det är lääääääänge sedan jag känt så för någon (typ 25 år sedan...), "trygg man" har inte precis varit typen jag dragits till....skulle kanske vara dags för nya vindar på den fronten nu också!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det har inte varit ett genom roligt år för dig har jag förstått. Hoppas att du nu dock får vilat ut ordentligt och samlat krafter till att ta nya tag nu i det nya året. En man av den typen du beskriver låter ju inte helt fel! Själv har jag tur som hittade just en sådan bland mina vänner. Håller tumsen också för dig! :-) (Och ja, som du kan se, är det ny blogg som gäller för egen del).

Anonym sa...

hej, ett händelsefullt år. Borde göra en likadan sammanfattning för mig själv. Man märker inte heller hur mycket som händer förrän man ser listan. I alla fall, så förstår jag din trötthet. Du har haft glädje, sorg och sjukdom. Vi hoppas nästa år blir bättre. Dessutom ska du veta att trycket också lättar vartefter D blir lite äldre. Känner det själv. Alla skeden i barnens liv är underbara på sitt sätt, men när man själv börjar bli M E D E L Å L D E R S :) så märker man att orken tryter ibland och därför är jag väldigt lycklig över att se att barnen växer, klarar mer saker och blir självständiga. Önskar dig en jätteskön Jul och ett lugnare, friskare nytt år! Kram Kiika

B-M sa...

Åååh, vad jag kände igen det där med medelålders :)!!! Ibland när jag vaknar har kudden lämnat "avtryck" i form av linjer i ansiktet, hände aldrig förr...men det är livets gång. Önskar dig en skön julhelg! Och du, nu har årets kortaste dag varit så nu är det bara uppåt hädanefter!

Jemayá sa...

Louise: roligt att höra från dig! Hur gör man om man skulle vilja läsa också skyddade inlägg...? Män har alltid varit en bristvara i bekantskapskretsen, så jag tror nog att det måste till nya möten om jag ska lyckas hitta någon. Kanske sen "på hemmet" :). Det är nog något av ett mirakel att folk lyckas hitta partners de faktiskt trivs med, jag gratulerar dig till miraklet :).

Kiika: blev själv också förvånad då jag tittade tillbaka, hade redan glömt t.ex. golvrenoveringen! Det har varit två så tydliga halvor i år - den rätt bedrövliga första halvan och en riktigt bra andra halva, men som jag skrev, tror att en främst psykisk utmattning legat på hela året till slut. Och fast jag inte velat medge det, jag har ju förr alltid varit en jätteenergisk typ, så blir jag fort trött numera, vet inte om det är åldern eller utmattningen i början på 2000-talet som ligger i grunden - kanske både och. Och det är nog mycket lättare med D redan, blir säkert bara bättre! kramar!!

B-M: tack och lov för det, nytt år, nya, hoppeligen överlag positiva upplevelser!!!

Anonym sa...

Ännu: Och ett JätteGrattis på din födelsedag!!! (29? - again:)). Kiika

Jemayá sa...

Nej, nej, Kiika, inte än, 31.! :) Tack i allafall!

Marianne sa...

Ja det är nog som du säger att din mammas sjukhusvistelse i början av året tog lite musten ur dig och att det satt kvar resten av året. Samtidigt var det golvläggningen som du slet så hårt med och trassel med pappan. Du hade mycket på en gång där i början av året. Men sedan vände det väl och blev mycket bättre?

Nu hoppas jag att du får en RIKTIGT, RIKTIGT GOD JUL och att nästa år blir ett år FYLLT AV LJUS OCH GLÄDJE OCH KÄRLEK för din del!

STORA JULKRAMAR skickar jag till dig!

Jemayá sa...

Marianne: tänk, jag hade redan glömt trasslet med pappan i fjol, renoveringen hade jag också förträngt före listan :). Jo, andra halvan av året blev riktigt bra, men jag antar att tröttheten i bottnet gjorde att jag inte helt fick upp ångan och stupade så totalt på slutrakan. Har alltid sagt att om jag skulle springa en maraton, så skulle jag ge upp typ hundra meter från målet - jag orkar hur mycket som helst, men syns slutmålet ger jag redan upp....nu var det ledigheten som hägrade. Tack Marianne - det kan inte bli annat än ett bra år med så fina önskningar :). kramar!

Anna, Fair and True sa...

Du får tänka dig att du faktiskt tog igenom allt det där jobbiga och troligen är du en starkare person nu! Och 2010 kan ju bara bli bättre!

Kram!

Jemayá sa...

Anna: bra point! Lär mig också mer och mer hur jag kan undvika att bli utmattad....Ser fram emot 2010! kram!