torsdag 4 juni 2009

Show and tell: blå-gult

Denna fredags show and tell visade sig vara överraskande svårt! Färgkombinationen är rätt ovanlig här i min omgivning och inte har jag något speciellt svenskt heller, vad jag kan påminna mig om. Böcker av svenska författare har jag, en favorit är Marianne Fredriksson, men det finns många som jag borde läsa än. Studerade ju engelska språket och litteraturen, så har mest läst engelskspråkiga författare i många, många år och nu är det väldigt sällan jag har ork eller tid att sätta mig ner med en hel roman.

En dalahäst finns någonstans i Ds samlingar, men orkade inte börja gräva i lådorna, i stället gick jag och sökte blå-gult i huset och detta är vad jag fann:



Ds nattlampa i mitten, mina vältummade ordlistor, en bit av badrumsmattan, Ds badankor, men han ville ha med sitt tåg på det fotot också, så där smög sig lite rött och grönt in också. En papegoja på Ds vägg (borde ännu lite "putsas") och sen i nedre vänstra hörnet, ett mycket ovanligt foto på mig. Jag står med en cigarrett i handen!! 1986 kom jag hem från att ha bott i Tyskland nästan ett år. I september fick jag besök av min kanadensiska väninna, som jag sommaren före delat rum med på internatet för jobbarna på München Penta Hotell, som det hette på den tiden. Var rumsstäderska i tre månader, sen fick jag "befodran" och jobbade sju månader till i roomservice. I slutet av sommaren kärade jag nämligen ner mig i en italienare och kunde ju inte åka tillbaka hem. Det blev inte så många månader som vi var tillsammans innan han fick jobb i Schweiz och förhållandet småningom ebbade ut. Oj, kom lite långt från temat. Alltså, Michelle kom på besök och vi bilade runt, först till östra Finland, sen upp till Lappland och över till Norge, sen neråt småningom genom norra Sverige. Foto är taget någonstans där, jag tror faktiskt inte att jag rökte cigaretten, men Michelle gjrode det ibland och jag tyckte det var en kul grej att en gång posera med en :). Jag har ju faktiskt blå-gult på mig också. Minns att jag tyckte den blå tröjan var så underbar, stor och varm - tills jag tvättade den i för varmt vatten och den krympte till hälften av vad den varit......

Funderade mera på resor till Sverige och kom fram till att det inte blivit så väldigt många, Stockholm mest, några gånger till städerna på andra sidan Bottenviken när jag var yngre och båtar gick från Jakobstad (jobbade faktiskt en sommar på Jakob Lines i biljettförsäljningen) och Vasa till Umeå och Örnsköldsvik, vill jag minnas, kanske också Skellefteå, men har ingen minnesbild av att jag skulle ha varit dit.... Flera tågresor har det blivit från Stockholm ner till Köpenhamn, med siktet inställt på ännu sydligare breddgrader :). Vill minnas att jag stannade till i Lund en gång för att hälsa på en svenska jag hade blivit bekant med på en språkkurs i franska i Rambouillet, strax söder om Paris, som jag var på direkt efter att jag slutade jobba i München.

Som ni hör finns det mycket att upptäcka i Sverige för mig än... det skulle vara skojigt att gräva fram fler gamla Sverige foton (åtminstone för mig), men nu är det för sent och jag tror att det är så pass full rulle i morgon igen, så det inte blir tid till det. D är hemma från dagis och då flyter dagen ut i korta mellanrum mellan matlagningarna och så är det plötsligt kväll igen. Litet hål får jag på eftermiddagen, ska låta massera mig - mina armar har domnat på nätterna efter planterandet...inte överraskande, sen de intensiva rättningsåren som lärare, har jag haft problem med armarna direkt jag gör något lite tyngre. D, som nu ganska bra klarar sig utan blöja dagstid, får leka med grannens bilar så länge.

Denna vecka hann jag läsa väldigt få fredagsteman (börjar alltid med dem som kommenterat hos mig...), men min vana trogen gör jag sakta men säkert en runda då jag får tid och läser då både gamla och nya fredagsteman på en gång. Ha ett trevligt veckoslut alla ni som tittar in här :) och kom ihåg - en kommentar är alltid jätterolig att få, må så vara att det bara är ett "hej, jag läste också"...

24 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Fredagstema på en torsdag??! ;)
Ja, blågult kanske inte är det mest självklara ämnet om man bor i Finland. Men du fick ju till de bra där!

StrandMamman sa...

Vi är ju redan i framtiden vi som är här på den här sidan Atlanten ;)
Roligt att läsa det du skrivet om "utanför ämnet"!!
Ha det bra!

StrandMamman sa...

...på den här sidan Atlanten OCH BOTTENHAVET/-VIKEN hade jag ju tänkt skriva!! :))

Taina sa...

Halloj där borta! Jag kommer att tolka detta ämne HELT annorlunda och hoppas Annika och Desiree inte har någonting emot det. Du fick ju till det jättebra och der VAR intressant att läsa om din utsvävning. Vi kvinnor har ju den förmågan att hitta tillbaka jämt ;)
Hauskaa viikonloppua!
Kramen!

Jemayá sa...

Anna: har kommit fram till att det är bäst att jag sätter ut det redan på torsdag (hmmm, just kom jag på att jag ju bra kunde ställa in inlägget så det syns först fredag morgon här...får bli nästa fredag!), fredagar är sällan bra dagar att skriva för mig. På morgonen har jag sällan möjlighet till det. Har dessutom märkt att jag får liiite fler kommentarer om jag har ut inlägget i god tid, blir det först till lördagen kan det vara bra om två-tre personer kommenterar och det är ju alltid roligare om fler skriver. Och man kna ju alltid kommentera på torsdagen att det ju inte är fredag ;), men ska som sagt försöka komma ihåg att ställa in tiden på inlägget nästa gång!

Strandmamman: nu hör jag en liten röst i sovrummet igen...måste snabbba på...det som är nästan det bästa med show and tell är ju just att man får anledning att tänka på saker man inte annars kanske skulle göra, skulle verkligen vilja gräva ner mig i minnenas värld mera - inspirerad av temat, men D är hemma i helgen, så troligen blir det inte så. Bra om jag hinner läsa andra bloggar. kram!

Taina: det är ju det som är det sköna med temat, att man kan tolka dem så olika och då blir det ju intressant att läsa också! Jag är expert på att flyta ut i bisatser i det oändliga, och tyvärr hittar jag nog inte alltid tillbaka heller...kram!

Fritt ur hjärtat sa...

Ja det var mycket historia runt blågult. Visst är det ubferbart när tankarna far iväg med en. Blågult blev det ju:-)

heffamamman sa...

1986 känns som en hel livstid sedan. Men visst såg kläderna mycket bekvämare ut då än dagens ganska tajta mode. För att inte tala om de luftiga frisyrerna. :) Jag gick i högstadiet då. Det var tider det...

Ha en skön helg!

Jemayá sa...

Fritt: blev ritkigt överraskad över hur lite blå-gult jag har runt mig. Blir intressant hur svenskar tolkar temat! kram

Heffamamman: mina kläder var ju "reskläder", men det såg nog roligt ut med de pösiga gula byxorna, som dessutom var korta, så att mina randiga knästrumpor syntes, heheh. Men tröjan var härlig. Frisyren var ju riktigt tuff, var kortklippt på ena sidan med lång pannlugg på andra!! Samma!

Mia sa...

Bra tolkning och roliga bilder! Jaghar också lyckats krympa en tröja som jag verkligen älskade. Den gick från storlek M till XXXS! Ha en bra helg! Kram!

Erica sa...

Du lyckades ändå hitta väldigt många blå-gula saker :)
Och inlägget var jätteroligt att läsa, tycker jag!

Hoppas du får en bra helg!

Henrik sa...

Tittade in,
bra skrivit om blå-gult, det är alla gånger trevligt att läsa dina inlägg, det finns ett Engelskt ordspråk som går kanske så här.
"Man lär sig skriva genom att skriva"

Mvh.
Henrik

Christina sa...

Av någon anledning är jag allergisk mot "blå-gult" Kan bara inte med den kombinationen... förutom klar himmel och en stor, varm sol..(vilket känns ganska avlägset idag)

Jemayá sa...

Mia: tack :) - ja det är lessamt när ens kläder plötsligt byter storlek så där bara :). TAck det samma, kram!

Erica: tack,det var roligt att höra. Samma till dig!

Henrik: tack till dig med, om inte annat så får man väldigt bra skrivrutin med dethär och snabbheten har blivit mycket bättre de senaste åren också!

Christina: har lite samma med färgkombinationen, fast jag nu sen ändå hittade lite av den här i huset. I dag är det ju fruktansvärt, D sa just att han vill gå och sova, jag hoppas verkligen det, är helt stelfrusen efter att vi var till Rummelbackens lekpark i nyykaabi!

Annika sa...

KUL och fin tolkning. Jag funderade lite på hur du och strandmamman skulle tolka dagens tema, men det blev ju så BRA! HOS er bägge!
Kul med lite historia hos dig igen,att läsa om din bakgrund och dina spännande resor!!
OCH som sagt, ni befinner er i framtiden!!!
Att ni gör. Vi, på östkusten i US, ligger ju 6 timmar efter sverige och 7 timmar efter Finland....
Hihi!!
Ha en fin helg!!
Varma kramar!!!

Henrik sa...

På bilden, ser man inte att du röker bara att du håller en cigarrett i handen.

Vet nog att Du är så klok att du inte röker, för det är dumt att röka, när det finns så mycket annat dumt man kan göra, som inte är så dumt.


Mvh.
Henrik

Anonym sa...

Vet du vad, jag trodde att det var en riktig papegoja på bilden!! Så den behöver inte alls "putsas" tycker jag!
Jag hade inte heller så mycket gul-blått hemma, förutom några böcker, Os tröja och flipflops... Jag gillar egentligen inte färgkombon gult och blått.
Vilka härliga minnen, jag gillar utsvävningar, hi hi. Hoppas att du får upptäcka mer av Sverige en dag! Det är ju inte så långt borta men oftast så vill man ju läääängre bort när man åker på semester!
Kram och trevlig helg! Ta det lugnt med armarna!

Millan sa...

Fina bilder tycker jag! Forstar att det inte ar helt latt att hitta en massa blagult hemma om man inte har en svensk flagga att fota :-). Just kombinationen bla-gult har jag knappast nagot annat an flaggan da...
Ha en jatte fin helg!

Saltistjejen sa...

Jag gillar ditt collage! Fint!! Nattlampan ser jättemysig ut!
Och vad roligt att se bilden på dig också. Jag ska säga att jag knapp varit i Finland jag. I Helsingfors har jag varit ett par gånger men och i Vaasa en gång men det var superkort! Turku har jag arit kort också, och så i en stad som jag inte minns namnet på.... Så för att vara grannland till Sverige har jag verkligen inte sett mycket av det. Fast det gäller faktiskt Norge o Danmark också...
Hopas nu ni får en härlig helg!
KRAMAR!

Jemayá sa...

Annika: ja, man fick lite gnugga knölarna, men det är ju det som är det skojiga med det hela! kram!

Henrik: :)

Petchie: jo, jag såg att det mest var O som hade glågult hos er :). Numera är också Sverige långt borta, har fått för mig att det skulel vara skojigt att se Göteborg någon gång, men det troliga är väl att nästa Sverigeresa blir en båttur till STockholm...tack, var skönt att få massage, det hjälpte. Borde motionera, men har jättesvårt att planera in det och för egen maskin blir det inte av...kram

Tack Millan, det samma!

SAltis: tycker att du besökt Finland riktigt duktigt :)! Jag hade inte själv varit till östra Finland heller förrän jag fick besök av kanadensiskan!! Skulle jag haft "riktig" familj kanske man mera skulle ha åkt på t.ex. bilsemester till SVerige och Norge, men såhär på egen hand är ju inte det så kul. Med en annan väninna åkte vi faktiskt båt över och körde rakt igenom Sverige till Norge och tillbaka, det var för kanske femton år sedan...det var helt skojigt.TAck, kram!

ulrika v sa...

Tog mig en snabbtitt, har ju blivit en del resor till skåne för min del :) men än finns mycket av Sverige att upptäcka - i Finland med för den delen. Beundrar dina fotocollage -härligt fina! Är annars anmäld till Qigongen to-fre - skall bli skönt!
Skön lördagkväll och söndag!

Livet på Citronodlingen sa...

Hej!
Nu har vi haft dragning i tävlingen om de tre berlockerna från pysselgrottan inne på "Livet på Citronodlingen".
Kika in för att se om du har vunnit! ;o)
Hälsningar Pysen/Helena

Jemayá sa...

Ulrika: jätteroligt att se dig där! Tror nog att du kommer att tycka om det, kram!

Pysen, tack det ska jag göra!

leopardia sa...

Jag är fortfarande lika imponerad över den där väggmålningen och tack för att jag fick le över hur D minsann ville ha tåget med på bilden oxå :)

Jemayá sa...

Leopardia: tack, tack, tyckte också det var lite rörande, så jag lät den vara med :)