måndag 1 juni 2009

Inspiration i trädgården och skogen

Så här blev trappan! Tack för er input - det hjälpte mig att bestämma mig för vad jag egentligen ville! Hittade en plastbalja som var denhär färgen och tog den med till affären så jag fick ungefär rätt färg. D hjälpte mig måla...jag visste ju att det blir klottigt och hade klätt honom i morfars gamla arbetsskjorta, men det jag inte hade räknat med var ivern. När det var ungefär klart, ville jag göra finslipningen själva, men se D ville ju inte sluta, utan svepte till mig med handsken då jag försökte lyfta bort honom. Resultat: jag fick klippa min egen pannlugg, har vackert blåskiftande hår på ena sidan och fick ta till terpentin för att få bort resten (inte så skönt i ansiktet...). Så det slutade inte så glatt, men vi är båda stolta över resultatet nu :).

Jag trodde att jag fick klart med tallplanterandet i söndags, men i dag fick jag höra att jag planterat för glest och EU BESTÄMMER HUR MYCKET JAG SKA HA PER HEKTAR!!! Nog är det ju höjden att man inte själv ska få bestämma över vad man gör på sin egen mark!!! Denhär killen som är ansvarig för skogsandelslagets ärenden verkar inte förstå att jag inte sugit upp all kunskap om skog och mark under åren jag växte upp här. Han lämnar alltid bort någon viktig bit information, som jag förstås inte ens vet om att fråga och så blir det lite konstigt gjort det mesta. Jag hade bett att han skulle komma och visa mig hur man planterar, eftersom jag inte gjort det förr, inte ens sett någon göra det. Istället hade han fört ut plantorna utan att ringa, först efteråt gjorde han det och förklara lite ditåt på telefon. Till exempel sa han på frågan hur tätt de ska vara: "ungefär två meter". I dag hade han varit där med en METERSTICKA och kommit fram till att jag planterat för glest. Va f-n kunde han inte säga det från första början att det var jätteviktigt hur mycket som planteras och att det regleras uppifrån. Iofs är ingen skada skedd, jag fick i dag klar min troligen sista artikel före hösten och hade bokat in D till dagis än i morgon, så jag får fara och plantera två lådor till, men ändå...jag hade mentalt avslutat det redan.

I kollaget nere till höger ser ni redskapen - det röda röret, som man sticker ner i jorden, släpper ner plantan igenom, trycker på "pedalen" så röret öppnar sig där nere och knuffar undan jord runt plantan. Sen lyfter man upp och trycker på en liten vippa upptill som stänger röret nertill igen. Tyngst tyckte jag nästan det var att hela tiden hugga i sten med röret, de första dagarna kändes det mest i armarna, fast jag försökte byta hand. Ormar såg jag inte heller till, säkert tack vare att det klingade till hela tiden runt mig. Det fanns också med en korg att fästa runt höften, där man hade sina plantor.



Området jag planterat är jättestenigt - hittade en som jag tänkte skulle ha blivit ett fint naturligt fågelbad i trädgården. Lite tung var den att släpa över stock och sten, men tänkte att det var värt det. Det visade sig att jäkeln läcker! Det finns en hårfin spricka mitt i, som vattnet sakta droppar igenom. Vet någon om något ämne som skulle hårdna när det kommit in i sprickan, men inte synas...?

Lördagskvällen blev faktiskt riktigt social - fick ett sms av en väninna: "jag har korkat en flaska vitt vin"...och det kunde jag ju inte motstå. Dessutom var det så jätteroligt att kunna göra något sådär ex tempore och inte har jag druckit vin med någon en lördagkväll på jääätte, jättelänge. Jag cyklade alltså iväg, det var varmt och skönt (D var alltså hos sin pappa). Trevligt och avslappnat, härligt, precis sånt jag skulle vilja ha mera av! När jag väl kom hem var jag ännu så upp i varv så jag satt vid datorn och hörde plötsligt hur ytterdörren öppnades - vid midnatt! Blev faktiskt ganska skraj, men tänkte att kanske något hänt grannen. Till saken hör att vår dörrklocka igen en gång slutat fungera. När jag gick ner stod där två berusade karlar i farstun, varav jag kände igen den ena - han bor inte så långt ifrån oss. De skulle bjuda på öl, men jag var inte så hugad. Den andre, som jag inte träffat tidigare men som bor i byn, sa att han fått höra att jag skulle passa bra som fru till honom... Jaha, det var ju ett perfekt sätt att introducera sig, sluddrigt och flinande. Jag upphör aldrig att förvåna mig över vuxna mäns beteende här i trakterna, ingen som helst aning om vad kvinnor skulle gilla...Dessa två typer tyckte väl främst det var en kul grej, men jag är ju faktiskt inte mera 20 och kände dem egentligen inte heller, så jag tackade för besöket och schasade iväg dem mer eller mindre rätt snabbt. Nu kommer jag bättre ihåg att låsa dörren till natten. Och jag behöver väl inte tillägga att jag nog inte tror vi kommer att bli ett par.

Till sist ett gult kollage - snart ger de gula blommorna vika för de vita, som redan kommit igång. Men det får bli ett annat kollage en annan gång. (Klicka på kollagen så ser du de enskilda fotona bättre!)

Posted by Picasa

13 kommentarer:

Anonym sa...

Nu fick jag ett skrattanfall...hur KUNDE du tacka nej till ett sånt "frieri"??? Vi får nog glömma hjälten som romantiskt kysser på hand, är gentlemannamässig i de flesta sammanhang och beter sig som drömmannen.
Fint kollage och trappan blev ju tjusig. Den blåa färgen passar bra mot väggen och mot det gröna. Skiljer ur liksom.
Och EU-reglerna, ja. Är det inte krokiga eller raka gurkor så är det nåt annat löjligt. Fast i det här fallet verkar det ju som dålig information.
Ha en bra fortsättning på veckan!
Kram.
Maggi

Saltistjejen sa...

Hahahaaaa! När man läser om ditt nattliga besök så bara måste man skratta!!!!! Som taget ur en film. Hm, mina fördomar om vissa "norrländska" män känns plötsligt inte så långt från sanningen....
Och du vad fin trappstegen blev! Jag tycker det var roligt att D verkade tycka det var så skoj att måla! Såklart han gör! Det är ju superkreativt och man ser verkligen ett "före" och ett "efter". Och lite blått hår har ju aldrig skadat, eller?? ;-)
det där med tallplanteringen tycker jag låter svårt! Särskilt att kunna reglerna... Jag gissar att sådant är väldigt toppstyrt. Skogs- och jordbruk brukar ju vara det.
En av mina bästa vänner, ja en av de som var här på besök nyligen har jobbat på Naturvårdsverket och numer jobbar hon på WWF. Om du har specifika frågor kasnke jag kan vidarebefordra dem till henne. Om itne annat så kanske hon käner till var man få reda på svaret, elt känner ngn som skulle kunna hjälpa dig? Maila mig isåfall!
saltistjejen@hotmail.com
Jättekram!!

Jemayá sa...

Maggi: ja inte är det konstigt att jag är singel....och lär så förbi om jag stannar i dessa trakter, suck. TAck för feedback :). EU ja, det är nog annorlunda nu än då min pappa var bonde, kommer ihåg att jag som tonåring funderade att han var så fri, bara vädret bestämde över hans arbete....det var då det! kram!

Saltis: tyvärr stämmer nog de flesta fördomar in på de få "fria" män som finns kvar här i nejden....mödrarna borde träna sina söner bättre i gentlemannafasoner, det tänker jag i allafall försöka göra. Har redan börjat säga till D att han ska vara snäll med flickor :). Tusen tack för tipset om din vän, men jobbet är så gott som gjort nu och jag har inte annat som behöver planteras, så det finns inte andra frågor än hur vi gått med på att bli så totalt toppstyrda.....:) kram!

Fritt ur hjärtat sa...

Tror jag skrattar ihjäl mig. Sicka tokar. Men vem vet, nu harha ju väck taken:-)
Så fin trappan blev!
Nu vet du vad du ska ha för kandidat i EUvalet, en som är för att skogsfrågor ska skötas på hemmaplan;-)

Annika sa...

HAHA!!
Ah'men det där är väl ändå österbotten på ngt sätt och alla dess ungkarlar son finns där...HEHE!!!
SÅ typiskt.
men en himla kUL historia blev det ju!!
Roligt med vinkvällen! Meget mysigt!!!
Och EU och deras förbenade regler om allt och inget. BLIR så less på dem.
Ibland tycker jag inte EU är annat än ett stort skämt.
Förresten, trappan blev superfin!!!!
Stor kram!!!

Matildas fikarum sa...

Vad fint det blev!

Men jag som trodde ormar var döva?

Anonym sa...

Innan Du hittar din drömprins, måste Du kyssa många grodor.

Vackert foto med gula blommor
Mvh.
Henrik

Kat(t) på Åland sa...

Jättefina bilder du har tagit! Mycket typiskt det där med frias lagom på fyllan... jess vad intresserad man blir i en sådan situation. Not.
Kanske du kunde försöka täta stenen med ett pulver som man använder för att täta läckande bilkylare med? På en sprucken kylare funkade det riktigt bra, hurpass osynligt det blir är svårt att säja men det håller i alla fall jättebra. Finns på bilverkstäder och bensinstationer.

Christina sa...

Det här med skogsplantering är en mycket knepig sak; först gäller det att få plantorna i jorden, sen får man bara be gudarna se till att inte sorkarna äter upp dom små goda plantorna man med så stor möda fått i jorden eller att det inte blir en alltför torr sommar så att de torkar bort redan första sommaren. Ibland kväver gräset de små plantorna. Har man klarat de första åren så kommer kanske skogens konung och kniper toppen av trädet så blir det ingenting i alla fall:( Det är något man kanske inte tänker på när man ser stora fin "fullvuxna" trän.
Vill med denna kommentar säga att det kanske inte är så farligt att behöva gå över planteringen en extra gång, trots att det säkert känns onödigt.

Anonym sa...

Man brukar säga åt kräsna "gammelpigor"(vilket du INTE är att):"sidu int kommer dedär karlarna o ringer på dörrklockan..." heh men i Jeppo är det tydligen möjligt det också. Din mamma då, var hon hemma? nej huh huh vilda Jeppo, jaa,a du kan vara säker på att du är het frierimål i varje fall.Gratulerar att du klarade av att köra ut dem "snällt". Gula kollaget är overwhelming. Och blåa trappen blev alltså Grekisk, för detdär är just greklands blått, som de har där i sina vitkalkade hus.hälsar Timrotanten

Anonym sa...

Till sprickan i stenen tänker jag först på genomskinlig silikon som "alla" karlar har en tub i sina hushåll, om de bor i egnamhemshus (fråga R), eller sen finns det säkert nån massa som tål vatten o ej läcker, men du behöver ju bara så lite, så tassigt att köpa en hel tub någo dyrt ämne.h.Tirmo

Jemayá sa...

Fritt...: ja, han väckte tanken och lyckades få den att somna och dö bort i samma sekund :). Bra tips till valet, har inte riktigt kunnat bestämma mig för kandidaten än!

Annika: det värsta är att att jag inte är så säker på att han var ogift, troligen nyskild...andra är gift, det vet jag. Lite hopplöst med kontakter som dessa...men det är ju en början :). Tack, är glad över min färggranna trappa, den piggar upp! kram!

Matilda: tack! Det kan hända, men i varje fall känner de ju vibrationer i marken och jag gick ju och hackade i sten hela tiden....dessutom slår jag alltid i hälen först då jag går...

Henrik: tycker att det skulle få börja räcka med grodorna nu, fram med prinsarna!!

Katt: precis :). TAck för tipset, ska försöka komma ihåg att fråga efter medlet!

Christina: ser lite illa ut med tanke på torkan för mina små "liv" där i skogen :(. Och blir det sen ändå stora "hål" kan jag alltid skylla på sorkar och torka. Blev bara så sur på att jag igen en gång inte fick all den information jag skulle ha behövt!!

Tirmotanten: dörrklockan var sönder och då jag glömt att låsa dörren promenerade herrarna helt kallt in. Tur att jag ännu var vaken (mamma sov)!!! Jag fick dem utföst på trappan direkt, sen gällde det att avböja öl och kramar, men de lomade nog snart iväg. Lite lustigt var det ju nog sen ändå - kom att tänka på en man som dök upp hos oss då första året jag flyttat hem, honom har jag ju varit svag för sen dess, fast det inte blev desto mera. Men precis som du skrev - allt emellanåt ringer de faktiskt på dörren här :). Tack för tipset med silikon, ska kolla Katts tips först, funkar itne det så tar jag nog till silikonet, för jag gillar "vasen" skarpt! kram!!

Anonym sa...

Härligt med så hjälpsamma små barn, det bådar ju gott inför framtiden. Söt också!!