söndag 28 juni 2009

What a day(s) :)

Sun, swimming (first dip on Friday this year at local sandpits, but couldn't call it swim yet...), last bits of stress of the winter melting away...oh joy!The weather here has been incredible for the past week - unfortunately we haven't had any rain for some time and some trees are even becoming yellow due to the heat and drought.




In the afternoon I took D to his dad's. I think he'll hate this photo when he grows up :), took it two weeks ago - he usually always falls asleep in the car - trip takes about 50 minutes.

When I got home it was time for my weekend of gardening therapy! I've been the gardener here since I was a teenager, but I've wanted flowers, my mother was more interested in vegetables. I've replaced as much as possible of the lawn with flowerbeds and now there isn't even space for any vegetables anymore due to trees and bushes, which I've planted to try to decrease the effect of the cold nothern wind. The weeds had again taken over and when D is home, there isn't much time for the weeding. Now I had all of Saturday, and the sun was shining :). Some days it's really hard to get yourself going (at least I'm that way, I'm slowly learning to respect my rhythms - the result will be better and less strenuous if I try to wait for a better day if possible), yesterday was a day when I was so energetic weeds and nettles just flew away! I really wanted to do what I was doing and was enjoying it wholeheartedly! I also planted and moved some flowers and washed D's carseat.

I still need to fix my chainsaw and on Fridaynight the lawnmover partly broke. It is ancient and I'm always so surprised every year when it works, but now the bits and pieces are giving in. The handle won't stay up anymore on its own and it's rather heavy, I suspect the mower is't either exactly the most ecological one, but I hope to fix the handle somehow, don't really have any cash for a new one right now.

But my focus yesterday was on the flowers and I hope you can see the difference in the photos (before and after) - I'm sorry, I'm too lazy to use photoshop now, so they are a bit too dark, but I want to continue today (still lots to do...) until D comes home, so I shouldn't sit inside by the computer too long....
This part of the garden (next photo) I haven't had time to do anything about, but it's not too bad, I think. I've become better at simply removing plants that spread out too much, before I've wanted to let all the flowers/weeds bloom - that's also why my garden is rather different from the beautifully planned and organized ones you see in the magazines. I'd love to have one with elegant rows of flowers, but mine is more of a wild haphazard thing that has grown into what it is today during thirty years, most of which I didn't even live here, but visited for shorter or longer periods during the summer. Still I'm happy that I've managed to now have something blooming most of the time from early spring until late in the fall.


The day ended perfectly. Even if I was scratched, bitten (I think it's so unfair, we have are long, cold, dark winters and when warm weather finally arrives, so do all kinds of nasty insects :( ), had soil under my nails and bruises on my legs from before - in other words not really a body to show in a summerdress, but I still wore one - a bright red one :). I won't go into weightissues, let's just say I'm not exactly in summer shape, but I don't care that much anymore (or at this point at least...too relaxed :) - D doesn't mind about the extra kilos, and he is the only man in my life :).

A friend with a new house and fiancé :) had invited friends for dinner - incredible to be able to sit outside until 9.30, when the mosquitoes arrived and it became a bit cooler.

Later we went to a local restaurant in the marina (hmmm, that sounds a bit bigger than it is....) with live music and dance. It was really great and I managed to stay to the end (2 o'clock) thanks to three cups of coffee and three glasses of coke :) (normally my bedtime is far earlier :). I even danced with a few gentlemen :). I really enjoy seeing people more again and being able to do things I used to before D - maybe last year was the hardest and life can from now on be more a balance with chunks of everything - friends/family/work/house/my own time/trips... I hope and think so!

12 kommentarer:

Henrik sa...

nog har du en så vacker trädgård, säkert är det nog mycket jobb att hålla den i skick men visst är det lättare när din mamma har varit så flitig och gjort det grundläggande arbetet i trädgården, nog blir Du säkert en riktig bra "viherpeukalo" när Du får jobba på några år med blommorna och buskarna.
Enligt de bilder Du publicerat kan jag nog utnämna din trädgård till "Årets trädgård 2009"

Hälsningar från Henrik
Kram,,

Anonym sa...

...and what a week! Nu kan vi åtminstone inte klaga på vädret. Fast jag antar att bönderna tycker det börjar bli för torrt i markerna nu. Har kommit ordentligt i gång med cyklandet. Lite över 600 km på mätaren nu i sommar, varav över 300 den senaste veckan. I dag var jag och en väninna och vandrade Fagernäsleden i Larsmo. "Tå hövö ha feil får kråppi liid" brukar man säga, och det passar bra in på oss. Att vandra 10 km i skogen i den här värmen är inte riktigt klokt. Vi såg inga andra vandrare. Däremot en massinvasion av mygg. Huh...men jag är lyckligt hemma igen. Inkommande vecka är jag upptagen varje dag, men sen styr jag kanske kosan (cykeln) mot Jeppo nån dag. Jag vill ju se din vackra trädgård IRL. Ha det så gott i värmen!
Kram.
Maggi

Jemayá sa...

Henrik: trädgården är nog mer eller mindre helt och hållet min egen skapelse, som jag skrev, var min mamma inte speciellt intresserad av blommor och nu är nästan allt bara blommor. Viherpeukalo tror jag nog jag kan kalla mig, har som sagt jobbat med den i över 30 år!! Årets trädgård är nog att ta i...men jag antar att den ser ut som mitt liv - lite oplanerat och vilduxet :).

Maggi: kul att du får trampa av hjärtats lust nu :), jag borde också, går bara upp i vikt :(. Jag har inte så mycket planerat de närmaste veckorna, men är det fint, söker vi oss säkert ut till vatten så ofta det går. Hoppas vi ses snart! kram

Henrik sa...

Nå trådgården är fantastik i mina ögon sett, som nu där gungan är, lummig skön sådan skall en trädgård vara- jätte bra gjort om det är ditt arbete i trädgården så tar jag inte i för mycket om jag säger duktigt gjort och på nytt vill jag säga sällan har mitt öga sett så bra gjort,,,
Hälsningar Henrik
Kram,,,

StrandMamman sa...

Du har nog tydliga trädgårdsmästaranlag!! Men så har du ju varit platförsäljare i Årvas också ;))) Fämm petuunior!!

Fortsätt ha en skön sommar! Vi hörs efter vår resa (hemma 5.7.), så får vi se när det passar för er att komma ut.

Må gott!

Anonym sa...

Sounds like a great summer weekend. I love your garden! I have had one for maybe 4 years now and each year it gets better. It is mostly flowers but I have room for some green beans and tomatoes at the edge.
We've had lots of rain here! Too much. Many basements have flooded and we have standing water in our yard and on our street. The weatherman is predicting more rain this coming week. YIKES! jj

Marianne sa...

Jag tycker att din trädgård ser helt underbar ut, helt i min smak med lite mer naturlig växt mer än raka rabatter. Det är exakt så jag skulle vilja ha det en vacker dag. Fast jag vill nog gärna ha lite grönsaker och örter också : ) Jag håller med Henrik här ovanför!

Jag kan också få sådana där ryck med massor av energi så att saker och ting bara flyger undan! Då ska man passa på, så kan man lata sig när man behöver göra det.

Hoppas att semestern fortsätter på det här lugna men samtidigt händelserika sättet för dig!

Kram!

Jemayá sa...

Strandmamman: aj ni e på resa, vart månne..? Fammo och faffa kommer i början av nästa vecka och jag har då en dag jobb också, men kanske mot slutet av veckan...? Hoppas ni hade en bra resa!! kram!

Julie: the weather really isn't like it used to be - here trees are getting yellow :(, I seem to remember summers before as a nice balance between sun and rain, now it's either or :(.

Marianne: jag har faktiskt lite sallad och potatis i några lådor utomhus, och jordgubbar och bär, men morötter och ärter lämnade jag bort i år (blev till ingenting i fjol, för mycket regn och för lite ljus :(. Å andra sidan är Ds småkusiner ekomorotsodlare, så jag får fina morötter därifrån, min kusin odlar potatis :). Känner mig "återhämtad" nu, så tycker det mesta är skojigt nu i sommar :) kram!

Taina sa...

Jag måste säga, ojojoj vad härliga trädgårdsbilder. Och jag menar det! Här kan jag uppleva att det mesta är så tillrättalagt och ska vara så himla "fyrkantigt och prydligt". Skulle hellre se lite mer av vildblommor, buskar och träd. En del av våra grannar har enorma gräsmattor som de knappt använder! Varför inte låta det växa en äng med vackra vildblommor istället?

Synd på gräsklipparen. Hoppas det fixar till sig. På ett eller annat sätt.

Kramen!

Anna, Fair and True sa...

Vilket fint stenhus du har!

Jemayá sa...

Taina: jag är många gånger avundsjuk på snyggt planerade fina trädgårdar, men jag har absolut ingen ork att börja om från början - växterna har hittat sina platser lite av en slump och där får de stå, fast nog försöker jag lite få ordning i leden s.a.s :). Har ignorerat gräsklipparen, men snart måste jag titta till den igen, suck. kram!

Anna: det är vårt gamla fähus som syns på bilden, förr fyllt med kossor och kalvar, nu med allt möjligt skräp...

Anna, Fair and True sa...

Det var i så fall ett mycket fint fähus!