måndag 1 januari 2007

Varmt nytt år!


Känner mig riktigt stolt över mig själv. Då jag var yngre och ännu bodde hemma...innan jag flyttade tillbaka hem alltså....tyckte jag om att handarbeta, sy, sticka, till och med virka. Det enda jag gjort de senaste tjugo åren är mer eller mindre reparationer på symaskinen. Men nu har jag fixat en sovpåse åt lillen - hjälper lite nattsömnen, då jag inte hela tiden behöver oroa mig över att han sparkat av sig täcket. Han sover vid väggen till kallvinden och jag tycker det drar där. Vi har många täcken i huset, så tog ett tunnare täcke och klippte till enligt modellen på påsen som kom med mammalådan. Typiskt mig är att jag fixade påsen ganska snabbt...med följden att dragkedjorna har "greppdelen" inåt....men den i huvan är hursom helst för lång, så den får jag ta och byta. Dessutom får jag sätta en annan dragked (jösses, stavningen av det ordet känns helt främmande...måste jag ta till ordbok, orkar ej!) på mitten - han har en otrolig förmåga att krångla sig fri från täcken/sovpåsar!
Ajjo, det blev ju nytt år - smygkikade på fyrverkerierna i byn från sovrumsfönstret, det var riktigt fint! De tre senaste nätterna har sonen sovit rätt bra, bara två väckningar på natten (ca 2-3 och sedan 4, och flera mot morgonen, men viktigast att första turen är 4-5 timmar).
Idag gav jag honom också frukostgröt (får redan lunch, eftermiddagsfrukt och kvällsgröt + amning före tupplurerna) han äter ju snart som en riktig karl :)! Dessutom har han blivit väldigt rörlig och vig i kroppen, far runt som en klocka på samma plats på nolltid. Om han är på golvet utan matta, backar han genom att skjuta med händerna. I gåstolen trivs han förträffligt, far över rummet med buller och bång, lite vingligt och krockande, men ändå...låter honom bara vara i den då och då. Tror inte det är länge tills han börjar krypa nu. Spännande! Han tycks också föredra vals framom salsa - skrattade gott då vi valsade till nyårskonserten! Jag tror det blir ett bra år! Gott nytt år alla!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Behöver du fler sovpåsar så har jag ett antal (3st)liggande på vinden...
Många varma stunder önskar jag Er!

Anonym sa...

Gott Nytt År på er!! Och många försenade grattisar på din födelsedag! (sände dig nog en liten grattis-tanke igår kväll, kom den fram??)
Hälsningar från Ejdevägen

Anonym sa...

Minns att vi hade "dubbla" nattdräkter på barnen en tid just pga att de inte hölls under ngt täcke. Riktigt småa är ju lugnare när de är inlindade och oroliga mänskor har testats sova bättre med tyngre täcken och det tror jag å på! Lycka till.

Maj-Britt sa...

Ett gott nytt år till er Kram!!

Anonym sa...

I Holland är husen ganska dragiga så där sover de flesta bebisarna i sovsäckar (slaapzak). Typ denna: http://www.prenatal.nl/ProductsAndServices/ProductDetails.aspx?productid=1964399&category=Slaapzakken&topcategory=Slapenendromen
En sån kanske skulle passa din lille slingerkille. :) Fast vi använde tyvärr ingen sån då vi bodde där. Annars kunde du ha fått den. Men en lekhage köpte vi (trots att jag aaaaldrig skulle sätta nåt av mina barn i en sån hemsk bur). Det var så kallt på klinkergolvet i köket, så F hade det mycket skönare då han fick ligga i hagen. Ända tills han började röra på sig, då släppte jag ut honom igen. ;-)
Vad kul om D börjar fundera på att förflytta sig framåt så småningom! Han är såå söt på tomtebilden!

(Dragked är annars helt godkänd finlandssvenska enligt Svenska Akademins ordlista *my best friend*. Äger hela två exemplar av den läsvärda boken. ;-))

Jemayá sa...

Hej! Tack för gratulationer - väntar fotsättningsvis besök från Ejdevägen :).

Christina: kanske jag lånar en påse, syenergin har inte räckt till att fixa påsen jag sydde...

Camilla: "slingerkille" lät bra :)