måndag 15 januari 2007

Vilken pärs!

Min ny upp-poppade herpesblåsa på läppen talar sitt tydliga språk, det har varit ett tungt veckoslut för min kropp. Vid midnatt höll jag på att tappa konceptet helt, D hade somnat redan nio, jag gick i säng en timme efter, men ville inte få sömn, frös. Troligen somnade jag ändå - cirka halv tolv vaknade D och började gråta. Gunging i vagnen hjälpte inte, mattan under hjulen bara for undan, D grät mer och mer, jag blev helt förbannad - på vagnen, på allt och alla. Försökte med böcker under vagnen, gick inte heller, så var tvungen att ta upp honom i famnen och gunga. Han börjar faktiskt bli rätt tung....då han lugnade sig satte jag ner honom, kröp utmattad till sängs och hann knappt stänga ögonen så började han igen. Detta gick tre gånger i repris och jag tyckte fruktansvärt synd om mig själv, men jag hade inget annat val än att stiga upp och vagga honom i famnen. Var helt övertygad om att denna metod inte skulle funka. Tredje gången gav jag honom också vatten och kom på att han kanske hade det för varmt - av bara farten hade jag fortfarande dubbel pyjamas på honom, men det drog ju inte i vagnen, så jag bäddade inte in honom denna gång. Och hurraa, han somnade! Då hade jag hållit på i en timme och var helt uppgiven. Men tänk om det helt enkelt var att han hade för varmt - fast jag frös (hade dubbla täcke och morgonrock i sängen dessutom för att spara tid då jag måste stiga upp!). Eller har han nu blivit van med vattnet...remains to be seen! I varje fall sov vi båda från cirka halv ett. Är inte riktigt säker på resten av natten, i varje fall behövde jag inte stiga upp mera. Jag tycker mig vagt komma ihåg att jag själv vaknade vid två, men jag tror att D inte mera vaknade! Vid sju suckade och svängde han sig en stund, men nu sover han ännu.

Det verkar ju som om metoden ändå skulle ha funkat. Det var lite i sista minuten - då jag steg upp stack hans fötter upp, de låg på vagnskanten - några veckor till och han kunde inte alls sova i vagnen mera. För mig föll alla bitar på plats vid just denna tidpunkt, var säker på att D får tillräckligt med näring dagstid, fick egen ro (programlöst veckoslut och inget större problem att grubbla över) och så hade jag nya vagnen, så jag inte behövde kånka den gamla upp och ner många gånger. Igår ringde en vän och påminde mig om att jag ju faktiskt själv kan massera honom på kvällen, och det behöver inte vara så omständigt. Har tänkt på det länge, men det har strandat på att jag velat göra det "som man ska" och inte hunnit läsa boken om babymassage, som jag lånade från bibban, och så har jag tänkt att det ska ske på det varma badrumsgolvet, då det är klart. För många "men först måste jag...". Ibland gör jag tydligen saker för svåra för mig själv! Igårkväll lade jag helt enkelt ner honom på soffan efter sista blöjbytet, strök lite här och var med olivolja på händerna och han verkade hur nöjd som helst. Hade på lite skön musik, den lyssnade han intresserat på - var förvånad varifrån ljudet kom, tv:n var ju stängd! Detta ska jag fortsätta med på kvällarna, det är ju ett sätt för mig själv också att varva ner, och hjälper säkert honom också att sova bättre. Hoppas jag. Nästa natt är fjärde natten - få se om han sover från kväll till morgon då...tänk om det kunde ske!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Ulla!
Låter ju lovande med sovandet! Jag tror att vilken metod man än väljer så är det viktigast att man visar barnet, lugnt och konsekvent, att nu har mamma bestämt så här, och då är det så! Dvs det är DU som bestämmer att D nu skall sova och inte äta på nätterna, och är du själv övertygad och fast i det du gör så kommer han att märka av det också, och rätta sig efter det.

Lycka till hälsar Britt-Mari

Anonym sa...

Vad skönt att det börjar bli bättre på nätterna. Det går säkert ännu bättre nästa natt ska vi hoppas. Här ska jag börja med sömnskola inatt igen. Efter all sjukdom sover han ca 5o minuter i gången! Och vaknar mellan 6 och halv 7 och vägrar somna om. Är totalt utpumpad. men några nätter till måste jag orka så kanske det blir bättre sen...

Anonym sa...

Det låter ju verkligen som om det fungerar. För oss stannade det lite då jag flyttade in i sovrummet igen, Caj är fortfarande den som tar hand om henne om hon vaknar på natten (fast det börjar kännas orättvist eftersom han stiger upp kl 6) hon vaknar ofta ännu en eller två gånger per natt men somnar om ganska snabbt i pappas famn eller genom att han pajar och tröstar lite då hon ligger. Det är svårt, jag är ju van att bröstet ALLTID har varit den ultimata trösten, och eftersom man ska vara konsekvent är det ju "förbjudet" nu, vilket gör att jag känner mig ganska maktlös då hon blir ledsen. Ett bra tips jag fick från en bok jag läste var att värma en vetedyna lite och svepa in den i en använd mjölkochmammaluktande t-shirt och lägga bredvid henne i sängen, det verkar lugna henne mycket, så den metoden tror jag nog vi fortsätter med. Inte nattetid alltså, men eftersom hon också har så svårt att komma till ro på kvällarna ska jag köra den metoden då, tänkte jag. Kram och lycka till!

Anonym sa...

Tack för adressen till din blogg. Ska börja kommentera flitigt sen då krafterna räcker till! :) Hälsn. "i väntans tider" (som jag ju inte längre är sen 8 dgr tillbaka...)

Annika sa...

Jag kan förstå att det kan kännas TRÖSTLÖST. man blir ju tokig om man inte får sova. NU ska vi hoppas att den här metoden funkar...Håller tummarna!!!

Massagen låter jättebra...

All lycka! Kram!

Anonym sa...

Mammas famn det bästa är.. men man blir ju så trött om man hela tiden måste gå och bära på de små. Vår pojke är redan en bit över 6 kg och det känns efter 30 min i armarna. Speciellt om man är trött. Tack för adressen till din blogg. Mailade dig också! Kram

Anonym sa...

Hoppas verkligen det funkar så att ni får lugnare nätter och kan sova ut båda två! Enda barnet jag har behövt "lära" att sova var nr 3, jag tror nog att det räckte med de där tre nätterna plus någon enstaka gång sen efteråt. De andra tre har börjat sova hela nätterna av sig själva. Heja, heja, lycka till!. H. Yvonne

Anonym sa...

Hej! Har nu äntligen "bookmarkat" denhär sidan så jag hittar den i fortsättningen :) Låter som ni är en bit på väg med avvänjningen, jag håller tummarna för att nätterna blir längre o vilsammare. Stella sover bra vissa nätter o mindre bra andra, men överlag flyter det på fint. Ps. Vi är tillbax i stan nu oxå. Ha det bra du och D!

Jemayá sa...

Tack till alla för kommentarerna! Där ser man ju att alla barn är olika, varje mamma måste för vart och ett barn fundera ut hur det blir bäst!

Glad att höra att Stella och Lovis sover sött :)

Stackars dig Linda, hoppas verkligen ni får tillbaka de längre nätterna!

Icebell: oj, det var en "redig" karl du fick, kan tänka mig att det känns, kroppen har ju säkert ännu inte återhämtat sig helt från förlossningen!

HURRAA FÖR SÖMNSKOLAN :) (skrivet 18.1 ;)