tisdag 28 oktober 2008

Hemmamotion

Ha, fick granhäcken klar på ena sidan - den andra klippte jag ifjol, så det är inte världen ände fast jag inte hinner med den, viktigast att jag fick jämnat ovanpå och utsidan, som inte blivit klippt på åratal. Häcken är kanske trettio meter lång, och cirka två och en halv meter hög, så det blir många turer upp och ner på stegen. Räknade till cirka tretton blåmärken på benen, det är inte så skönt att stå och stöda sig på aluminiumkanter. En elsladd lyckades jag också kapa (hade lånat en elhäcksax), men jag är nu mycket nöjd - det ser direkt snyggare ut, häcken skyddar mot norr och syns länge före man kommer fram till vårt hus. Skippar igen en gång danslektionen i kväll, tycker jag fått tillräckligt med motion för i dag, dessutom är jag ganska kraxig i halsen. D har också varit på dagis fem timmar, hade tv-jobb på förmiddagen. Var ovanligt prydlig för häckklippningen - sällan jag har full krigsmålning i ansiktet då jag pysslar här hemma :).

Vi mätte hur lång D är i helgen, här är hans strategiska mått (sådär ungefär nu just): 15 kilo och 94 centimeter. Rätt stor pojke!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du är nog en stål-mamma! Jag beundrar din kapacitet att göra en mängd "kara-sysslor" vid sidan om allt annat i din vardag. You are just amazing!!! Roligt att faffa fått en så stor roll i D:s liv, jag är säker på att faffa suger i sej stolt all kärlek lillkillen ger.Låter verkligen bra.Krya på dej! dricker själv just varm vinbärssaft till förstasymptomen av flunssa.Haft en mega-aktiv början på lediheten så kanske jag behvöer ta det lite lugnt nu..kram fr Tirmo, här ösregnar det. SNÖ-skoter till salu!! om nån intresserad.Katri

Anonym sa...

Hihi, det där med att kapa sladdar låter bekant. Min far sade en del mindre vackra saker när hans svärson lyckades med den bedriften... men sen tystnade han när han fick sladden reparerad på stört. Och häcken blev klippt på nolltid ändå. :)
D. är nog stor! Vår lilla O. var 90 cm och 12,5 kg vid tvåårskontrollen i augusti. Hon växer mest på längden, har bara ökat lite i vikt på det senaste halvåret.

Anonym sa...

Gissar att du kommer att ha ont i axlar av att ha gett häcken en omgång, det brukar sätta sig där. Men vilken njutning det är sen då det är klart :)

D är nog ingen liten grabb! Trollets strategiska mått vid 2 år 4 mån var 85 cm och 10,8 kg, lite i det mindre laget med andra ord. Men åtminstone slipper vi de extra kontrollerna.

Trollmamman

Annika sa...

Inte dåligt att du klipper den enorma häcken själv. Jag vet ju hur den ser utr, tihi!!BRA jobbat. jag vet ju vilken PAIN det är att klippa just granhäckar...usch...Och att sedan balansera en elsax är inte det lättaste.
Förtstår att du skippade dansen. Hur är det i armar och axlar idag?
Kram!

Jemayá sa...

TAck Katri - härligt, jag behövde få höra hur duktig jag är :). Men faktum är att jag ju trivs helt bra med "karasysslor" bara jag också hunnit med allt det andra. Som liten och tonåring trivdes jag ju bättre med pappa på åkern än med mamma i köket :). Hoppas du hann bryta "flunsaryggen" :). kram!

Katt: jag tycker mig minnas att D var ganska lika med vikten i allafall vid 2-årskontrollen (kollade just: 12,750 och 91,5) - så du vet vad du kan vänta dig om ett halv år :)

Trollmamman: det har inte varit så illa än, men i dag klippte jag mest uppåt, så jag tror det blir muskelvärk i armarna så småningom...men man vet ju att man gjort något nyttigt :). Trollet har ju satt sin energi på att tala, D på att äta verkar det som :). Jag skulle hellre haft det tvärtom!

Annika: faktiskt förvånansvärt bra, hade bara lite ont i vänster arm. Mesta energin gick säkert till att trappa upp och ner och ligga i konstiga ställningar ovanpå häcken, då jag försökte nå till andra sidan! Nu river en mig i kläderna och säger "sappaaa!!!" = mjölk (använder min pappas gamla ord, "såpan" för mjölk :), gotta go. kram!!