söndag 26 oktober 2008

Om BB indragningar

På senaste tiden har det varit mycket i tidningarna som jag haft åsikt om, men inte haft tillfälle att skriva om här på bloggen.


Som det här med BB. Avdelningar ska dras in och mammor ska kastas ut från avdelningen direkt de fått ut sin baby. Nästan – en eller två dagar efter förlossningen, var det visst. Tidigare skulle jag inte ha funderat så mycket på det, men nu då jag själv varit med om en förlossning känns det horribelt. I samband med en intervju jag gjorde kom detta med indragningar av mindre förlossningsavdelningar upp. Personen jag talade med medgav att ingen hänsyn tas till avståndet till sjukhuset, endast befolkningsunderlaget. EU :(. Om och om igen får man känslan av att människorna är till för institutionerna, och inte tvärtom. Universitetsstäderna klarar inte av att ta hänsyn till landsbygden, ändå kan vi inte alla bo i städer. Dessutom verkar fler och fler unga familjer söka sig till landsbygden, vilket jag tycker borde understödas på alla möjliga sätt, inte med att göra förhållandena sämre.


Trots att jag var i en underlig situation då min förlossning satte igång – hade inga värkar trots att vattnet gått och bestämde mig för att själv köra till sjukhuset (35 minuters väg) – vet jag nu också hur det känns att ha riktiga värkar och det är inget man vill sitta i en bil med en minut längre än nödvändigt. När jag var på BB träffade jag en kvinna som hade fött sitt femte barn i bilen. Vi satt och tittade på gymnastikanvisningar tillsammans, varkendera kunde delta. Jag kunde bara sitta på uppblåst gummiring och knappt gå på grund av stygn mellan benen och hemorrojder, hon hade ont i nacken och axlarna - så olika kan smärtorna efter en förlossning vara :)! Hon bodde inte långt från BB, ändå gick det såhär. Det skulle säkert gå så för flera, om föderskorna hade mycket längre väg till BB och det skulle säkert inte gå bra för alla.


Jag stannade på sjukhuset en vecka. En dag gick åt till att få igång det hela, en natt och halva dagen till kämpandet, sex dagar till att bli i sådant skick att jag skulle klara av att sköta babyn hemma. Jag hade bestämt mig för att jag inte åker hem förrän jag kan gå utan alltför mycket smärta och ingen hade något emot det. Förstås var det aningen annorlunda för mig som ensamförsörjare, men jag tror inte min kropp betedde sig annorlunda för det, så behovet att stanna så många dagar som det behövs på BB gäller inte bara mig. Mjölken stiger i brösten på tredje dagen för de flesta (har jag förstått), för många innebär det också hormonstorm, ofta med depression som följd. Jag vet också en mamma som inte kom ur depressionen sådär bara – hur skulle hon och hennes familj ha klarat sig om hon skulle ha skickats hem efter andra dagen?!


Själv satt jag mest och grät med mina Dolly Parton-bröst inbäddade i kålblad den tredje dagen. Åh, vad jag var lessen den dagen, trots att jag hade en fin liten bebis. Men jag fokuserade på allt negativt och trodde att jag aldrig skulle klara av att vara ensam med D. Han hade dessutom legat i blå ljus de två första nätterna (för bilirubin, hette det visst?), men den tredje natten skulle han helt och hållet vara med mig – och han bara grät och jag var i panik och fick ringa nattsköterskan då jag inte visste vad jag skulle göra och kände mig totalt slut och misslyckad. Säkert finns det mammor som gärna åker hem så fort som möjligt, mammor som kanske redan fött tidigare, som allt gått mycket bra för. Men speciellt förstföderskor behöver nog få känna att de kan stanna så länge som det behövs för att lära sig allt som hör till det omtumlande med att bli mamma och inte minst för att fysiskt vara i så pass gott skick att de kan ta hand om sig själva och sin nya baby på bästa möjliga vis där hemma.


(Skrev dethär först i word, eftersom jag visste att jag blir avbruten stup i kvarten, nu vet jag inte hur jag får stilen ändrad, så det må vara :(. Fotona är förstås lilla D, på BB och sen hemma. Fotot av oss tillsammans är första morsdagen, då D var lite över en vecka gammal och grät mest hela dagen då han inte låg vid bröstet :). Märkte just på förstoringen svettpärlorna på min läpp, och kom ihåg att det var en mycket prövande dag, tack och lov fick vi gäster då, så jag fick annat att tänka på!)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Länge sen jag har skrivit nån kommentar här. Vilket är dåligt gjort från min sida eftersom din fina blogg absolut är värd att kommenteras! Men ofta räcker tiden inte till att lämna kommentarer på allt vad man läser på nätet. Men du ska veta att din blogg absolut är uppskattad av en Jepobou i periferin. :)

Jag har också alltid hört till den kategorin mammor som har stannat länge på BB. Första gången skulle jag gärna ha åkt hem tidigare, men då måste jag stanna sju eller åtta dagar. Jag antar att BB miljön inte riktigt var gjord med tanke på 16-åriga patienter. ;-) Med vår stora kille stannade jag 5 dagar och med mellankillen 6 dagar. Den senare föddes med planerat snitt. Nu i augusti då vår minsting föddes, också han med kejsarsnitt, så ville de skicka hem mig efter tre dagar. Men jag sade bestämt att jag stannar minst fyra dagar och så blev det. Före det skulle jag nog inte ha klarat av att ta mig upp ur sängen hemma!

Jag tycker också att det är katastrofalt att alla mindre BB-avdelningar jämt och ständigt ska hotas av stängning. Det finns ju inget bättre ställe än sådana att föda barn på. Då vår nästyngsta föddes så flög jag nästan 2000 km bara för att få föda i trygga gamla Jeppis. Nu då lillen föddes övervägde jag för ett kort ögonblick att även han skulle få födas där, men det blev nog Jorv istället. Mera praktiskt så. Men inte alls lika mysigt och ombonat sen efter förlossningen.

D har minsann vuxit till sig sedan BB tiden. Jag skulle helst vilja trycka på pausknappen emellanåt vad gäller vår bebbe. :)

Hoppas att du hittade nåt kul att göra i höststormen! Ha det så bra.

Jemayá sa...

Hej Camilla! Roligt att du tog dig tid att skriva en kommentar. Grattis till nya bebben :)!! Här blåste det på natten, men i går var det helt ok väder, det var helt "kul" att vara och rösta :)

Anonym sa...

Vad fint du har skrivit!

Jemayá sa...

TAck Matilda, det var snällt sagt/skrivet :)

Anonym sa...

Tack för grattis! Jag tycker att det är himla skoj att det finns så många småkillar inom några hundra meters avstånd längs med Jungarvägen nu. Vem hade trott att det skulle finnas det för några år sen! :) Och fler borde det väl var på kommande i framtiden gissar jag med nytt husbygge på gång och allt. Roligt för D med kompisar då han blir större.

Men jag har nog varit borta för länge från mittpunkten i vårt liv då jag inte ens kan stava till Jepobåo korrekt längre. Tyckte att det blev konstigt igår. ;-)

Ha en fin vecka!

Jemayá sa...

Nej, verkligen, då jag flyttade hem för fem år sedan såg det verkligen inte ut som om det skulle bli små bebisar på Böösas på en låång tid framöver, men livet överraskar :), som tur är! Ha det gott med lillen och familjen!