måndag 27 oktober 2008

Känns bra!

Det har varit så mycket gnäll och gnissel här på bloggen en lång tid känns det som, så nu är det roligt att skriva att det känns riktigt bra :). Jag har hosta igen (D likaså), men kanske det är tack vare alla piller och bär och safter och droppar jag stoppat i mig på sista tiden, som gjort att jag inte känner mig så där matt och slut, som vid förra förkylningen. Det här kan jag leva med, no problem!! Farmor och farfar var här hela helgen. Det var mycket kockande, men trevligt. Nya dvd:n kom de med igen - nu just fnittrar D åt Doris i "Nemo" :). D kom ihåg sina farföräldrar och det var roligt att se hur han njöt av att ha så många personer i huset - på kvällarna var det sån fart på honom så jag tänkte att han aldrig lugnar ner sig tillräckligt för att somna. "Faffa" var nog favoriten för D och en stor hjälp utomhus för mig med. Vi fick med gemensamma krafter i kopplat schaktbladet, så nu kan jag hoppeligen skotta snö med traktor i vinter. Jag har funderat på att köpa en elmotorsåg, för att själv kunna kapa lite ved åt oss (min pappas gamla motorsåg finns kvar, men jag tycker den är för "agressiv"). Hittills brukar vi alltid kalla på min finska kusin Pauli för ved-hjälp. Farfar hade köpt en såg på väg hit, som jag fick köpa - dubbelt billigare än jag hade sett vid Prisma :).

Började också klippa granhäcken, eftersom fammo underhöll D, men sen började det regna och vi får se om jag får det slutfört innan snön kommer...försökte mig på det i dag igen, hann med några meter och så droppade det igen. D fick stanna hemma i dag på grund av rinnande näsa och hosta. Jag hade bara privatundervisning och det gick med honom hemma också. Annars har känt mig riktigt energisk - fick bland annat ÄNTLIGEN bortstädat mina loppisgrejer som skräpat i en låda på golvet. Det tog bara två månader att få bort den....

Vet nu om två dagar vikariat i november, så basinkomsten den månaden är redan tryggad. Hittills har det lyckats bra med att tillbringa tid med D, men också få hjälp med hans dagvård (behöver inte betala något för den än, eftersom jag har så lite inkomster :) och jobba ihop tillräckligt med pengar så vi klarar oss. Och det känns förstås också trevligt att FÅ jobba och koncentrera sig på det i lugn och ro. Vi är på väg in i den tyngsta månaden på året vädermässigt, men om det fortsätter så här blir det inga problem :).

5 kommentarer:

Annika sa...

Det låter som om allt är riktigt bra just nu!! HÄRLIGT!!!
Roligt att fammo och faffas besök blev så lyckat!! Hoppas dom kan komma o hälsa på er massor!
Lycka till med häckklippningen!!
Kramar!!

Jemayá sa...

Jo, verkligen, nästan så det är en ovanlig känsla att inte ha något att klaga på :). Jag är verkligen glad över att vårt förhållande till farföräldrarna är så bra, vi har verkligen fått större släkte tack vare dem, och det är speciellt viktigt med tanke på att jag inte har speciellt mycket släkte att erbjuda Daniel från min sida. Vill ännu säga - härligt att du (och Matilda och några till) orkar kommentera så troget, utan er skulle jag nog snart ge upp. Känns lessamt att få så få kommentarer - nåja, där hittade jag igen på något att klaga över.....:(. Kram till dig!

Anonym sa...

Farfar är viktig i vår tillvaro också... speciellt för V. som dyrkar honom och citerar honom vid alla tillfällen. Tyvärr lite olämpliga citat på dagis ibland... Men så minns jag att min farfar också betydde enormt mycket för mej och mina kusiner. Tack vare honom uppskattar jag också mycket vad krigsveteranerna har gjort för vårt land, även om han nästan aldrig sa något om kriget eller sina skador. Barn behöver flera generationer omkring sej, så är det bara!

Anonym sa...

Det är dåligt med kommenterandet lite överallt, tycker jag. Det är som att folk orkar läsa, men inte kommentera så mycket längre. I och för sig tycker jag det är ganska skönt, för skräcken vore om man fick typ hundra kommentarer om dagen. Då skulle jag inte orka blogga! Eller så skulle man bli tvungen att sluta svara, och det vore inte så kul.

Jemayá sa...

Katt: är nog jätteglad över att farmor och farfar så gärna kommer hit. Och detdär med att återge vid dagis vad de små hört...är lite orolig över när D ska eka vad han hört hemma då mamma varit på dåligt humör :(

Matilda: bra att du påpekar dethär, har ju faktiskt själv också haft det brådis denna månad och läst bara sporadiskt någon blogg, inte kommenterat! Skulle vara intressant att tampas med problemet "hundra kommentarer om dagen" :)