måndag 18 augusti 2008

Fotoexperiment

Det är ju fantastiskt vad det finns för möjligheter med fotoshop, bara man skulle ha tid och ork att sitta och testa!Hade lite tid och inspiration att sitta och mixtra i kväll, eftersom D somnade snällt strax efter nio. Han sov bara en stund i bilen på hemväg från min gudmor, som vi var och hälsade på i Ylihärmä på dagen. Och förra natten var orolig, jag ville börja sova redan halv tio, det ville såklart inte D, men en timme efter sov vi nog båda...men oroligt, en ordentlig åskskur drog över och till sist kom D i sängen med mig. Två-tiden hördes en duns, och gråt - D hade lyckats med att rulla över sängkanten, trots att jag vikit ett täcke till "vägg" :(. Hade som tur är en rätt tjock matta under, så han slog sig inte så hårt.

Var på konfirmationsfest för en vecka sedan på en sommarstuga. D kutade runt hela tiden och drogs förstås som en magnet till "båta" vid vattnet, så speciellt mycket sällskapande hann jag inte med, för att inte tala om fotografering. Men något foto slängde jag iväg, inget lyckades speciellt bra, men jag tycker att detta blev häftigt av konfirmanden :).






I veckan kom "Singermannen" hem till oss för att fixa upp vår gamla symaskin. Det visade sig att hans pappa hade sålt maskinen till min mormor, för cirka 70 år sedan! När jag i misstag gjorde fotot svartvitt, kunde man nästan tro att det var då...om det inte vore för lampan i vårt kök i bakgrunden :). Kändes säkert skojigt för honom att prata med någon som kom ihåg saker och ting så långt tillbaka, han och hans fru trivdes hos oss i flera timmar :)! Men det var ett trevligt par, och nu är både mommos maskin och min (med bara cirka tjugo år på nacken) i tipptop skick!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag trodde faktiskt att fotot på Singermannen är gammalt. Fint foto!
h. Kiika

Annika sa...

Det är så himla kul att läsa din blogg nu när jag varit hos dig, och sett hur du bor. Jag vet ju hur D's säng ser ut tex :-)
COOLT med Photoshop. Jag har ännu inte installerat det på min dator. Gillar bilderna. Speciellt den av Singer-mannen.
KRAMAR!!

ginga sa...

Trevligt att träffa dej på konfirmationen, tyvärr hann vi inte prata med varandra, jag höll mest till i köket. hälsningar I-B

Jemayá sa...

Det var roligt att se dig också - det var smått hysteriskt för mig, så hann inte riktigt prata med någon. Men jag ville i allafall komma och fira J!

Anonym sa...

Hej! nu är jag o kollar läget hur ni har det, vilket fint foto av konfirmanden. Hälsningar av oss
mamma T o. L

Anonym sa...

Precis en sån där gammal Singer har jag stående här, men den funkar inte längre tyvärr och är aningen rostig. Men visst är de fina! Min står framme som antikprydnad.

Anonym sa...

Hej! Jättefint foto! Vi har också en sån symaskin stående ute i det kalla garaget, svart och fin med guldmålningar på. Borde kanske plockas in...

Annars har lilla N också sovit väldigt oroligt på nätterna nu i sommar, undrar om det är någon "fas" som de är inne i nu, öronen har jag nämligen varit och kollat och de var jättefina.

Antog att jag skulle se en skymt av er i J:stad på Jakobs dagar men nej, vi missade nog er i år tyvärr!

Hälsn. lilla N:s mamma

Jemayá sa...

T o L: jag är så glad att ni regelbundet börjat titta in!

Matilda: synd att du bor så långt borta, "Singermannen" kunde säkert fixa den!

N:s mamma: N är kanske inte så liten mera :)? Jag var inte alls med D till Jakobsdagarna, bara ensam på lördagen, då han var hos sin pappa. Kanske vi ses på i Nyykaabi i helgen i stället :), fast på lördagen är jag ut ensam igen!