söndag 17 augusti 2008

Liemannen på hugget

Jag skrev redan tidigare om hur lessamt det är för min mamma, som har färre och färre väninnor kvar att prata med. Denna vecka dog en igen. Det som också känns ganska skrämmande är att inom ett år har tre kvinnor dött, i gårdar bredvid varandra, på samma sida vägen som vi, bara två gårdar emellan (ena är obebodd). Ok, det betyder iof sig ingenting, men min mamma hade redan tänkt när den andra dog (ungf översatt:) "inte två utan tre" (ei toista ilman kolmatta) och funderat om hon själv skulle stå i tur. Men hon hade också en dröm där det kom fram att hon ännu har tid kvar av leva, kommer inte ihåg symboliken mera. Jag hoppas verkligen att vi ännu får behålla mommo i ungefär samma skick som nu. Hon har själv förundrat sig över hur folk antingen blir dementa, men har mycket spring i benen, eller så tar benen slut, fast huvudet ännu fungerar hur bra som helst. För hennes del börjar ryggen och benen vara ganska slut, men ännu klarar hon att ta sig fram med käpp och rollator.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ofta tänkt på att det måste kännas väldigt ledsamt och vemodigt för äldre personer då kretsen av väninnor och bekanta bara blir mindre och mindre. Ofta vill de diskutera sådana saker som var aktuella då de växte upp, minnen från ungdomen eller fundera över gamla släktingar, men då deras bekanta dör så är det inte bara en stor förlust av en vän eller släkting utan det är också möjligheten att diskutera om gemensamma gamla minnen som försvinner, mer och mer för varje vän som går bort! Det är bra så länge ni får ha varandra och kan bo tillsammans!

Marianne

Anonym sa...

Och min gamla mommo finns ännu i livet. Jag måste åka och hälsa på henne snart innan det blir för sent. När det nu blir av kommer jag förbi på fika om jag kan! Vasa ligger ju inte så himla långt från dig. Hur långt tar det med bil? En timme eller två, kanske?

Jemayá sa...

Marianne: världen har ju förändrats så otroligt mycket under det senaste århundradet, så vi "yngre" kan ju inte ens föreställa oss hur det var t.ex. vid krigstiden. Blir nog skrämmande när det inte finns någon annan mera som man kan dela minnena med.

Matilda: aj, har du finska rötter också? Det var ju skoj!! Det är en timme från Vasa hit, 73 km, ca. Skulle vara jätteskoj att träffas, jättespännande då man inte ens sett en bild på dig :). Min email: ullakristin63@hotmail.com , ifall du är på kommande. Kan ge mera kontaktuppgifter den vägen!