onsdag 27 augusti 2008

Ut i skogen!


I dag tillbringade jag och D förmiddagen i skogarna öster om Jeppo, där vi har ett smalt stråk, som sträcker sig flera kilometer mot finska trakter. En annan skogsägare ville klargöra var hans stenrösen finns och frågade om jag också ville komma på samma gång. Jag vet inte mycket om vad min pappa har ägt, så tyckte det var dags att börja ta reda på mera.

De senaste veckorna (läs: månaderna) har jag igen ätit som en liten gris för att kompensera tröttheten och oroligheten - nu fick jag en riktig rivstart på bättre vanor, var vackert lila i ansiktet efter bara en kort promenad på under en kilometer med D på ryggen - men ni ser på fotot att det inte var helt lätt underlag - våt mossa på stenar och dessutom flera diken med vatten i att hoppa över.














Hade det tvivelaktiga nöjet idag att för första gången stifta bekantskap med älgflugor. Det var inte så hemskt som jag hade trott, så kanske man vågar sig ut i skog och mark mera på hösten. Men läbbiga kräk är de :(.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske älgflugorna kryper i hårbottnen ännu ikväll, vem vet? Ja usch, de är bara för äckliga!

Anonym sa...

Vad är en älgfluga, egentligen? Det ser nästan ut som en spindel.

Anonym sa...

Ser ut som en krävande promenad. Fy f-n för älgflugor! Jag hade flera av dem i hårbottnen efter en vandring längs Västeröleden i Maxmo (flera år sen). Dom rackarna tänkte aldrig släppa taget.
Ha det bra!
Maggi

Jemayá sa...

Anonym: jo, hittade en i Ds hår på eftermiddagen, och ännu idag en i hatten jag hade på mig igår! Huuu...

Matilda: älgflugor är ett tecken på global uppvärmning...antar jag :). De har vingar, men när de landat på t.ex. älg, tappar de dem, och vad jag har hört, borrar sig till sist in och lägger ägg (yäk). Men flugorna jag hade igår bet inte (eller borrade sig in vad jag vet :(, och var ändå tämligen lätta att plocka bort ur hårbottnet där de krälade omkring (plockade bort några ur håret då jag körde hem).

Maggi: det var ju nog att klämma dem till döds, de kan ju inte flyga bort mera utan vingar. Men vad i hela fridens namn ska de vara bra för?!

Fisförnäma Cia sa...

usch huuua! jag avskyr älglöss och funderar på att köra någon form av heltäckande dykardräkt i svampskogen i år.. brr, ryser när jag ser bilden!