lördag 9 augusti 2008

Mamma Mia!

Var i kväll och såg Mamma Mia (D är hos sin pappa). Hade förvarnats "bra skådisar, men simpel handling", men jag måste säga att jag blev verkligen positivt överraskad. Vilken härlig stämning och humor! Manusskrivaren borde få en Oskar!! Jag var på så otroligt gott humör då jag körde hem, så jag skruvade upp salsan för fullt och försökte komma ihåg trumrytmerna, ibland satt jag och dansade så gott det gick :). Jag har inte sett Mamma Mia som musikal, det har inte intresserat, tänkte att eftersom jag aldrig var någon Abba-fan, så skulle jag inte tycka om det. Men jag gillade låtarna i filmen, och själva filmen. Enda som inte fick godkänt var Pierce Brosnan, som annars är så otroligt snygg, men nu räckte det inte till. Någon borde ha skakat om honom och sagt "släpp loss, grabben". Jämfört med Meryls känslor i "The winner takes is all", var han som en skolpjäs-sångare förr i världen (numera är ju eleverna proffs, jämfört med "min tid"!) i sina nummer.

Jag hade ju inte heller någon aning om att pjäsen skulle ha så många saker att identifiera sig med för mig - "Donna" var singelmor, allt utspelade sig i Grekland, mycket romantik, vackra vyer, lätthet i livet. Då jag var 23 jobbade jag 7 månader på Korfu och jag började gapskratta på hemvägen då jag började räkna romanserna jag hade under den tiden. Påminde igen mycket om Donna, utom att jag inte blev gravid... då :). Nu ska jag inte gå in på detaljer, men det var en händelserik sommar, heheh. Enda fotot jag hittade, som var lite "grekiskt" var detta "snälla" av mig i jobb (jag var guide för Finnmatkat-Finntours), jag hade rivit ut foton ur albumet och klistrat dem på papper för att visa i någon skola, där jag berättade om Grekland, och nu hittar jag dem inte. Men de var knappast väldigt "riviga" heller. Ah, memories....

På tal om det - jag har inte riktigt förstått mig på Facebook, vad det är för vits med den. Men idag fick jag ett mail från Sri Lanka av en tjej, som jobbade för vår agent då jag jobbade som guide där. Hon besökte Finland efteråt också och vi har hållit kontakt genom åren, men efter tsunamin fick jag inte mera kontakt med henne. I dag hade hon hittat mig på Facebook! Jag tar tillbaka allt nedlåtande jag sagt om Facebook :)!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var till Sri Lanka ett par gånger på 80-talet. Jag kommer ofta på mig med att längta dit!

Anonym sa...

Jag var och såg MammaMia ikväll för andra gången!!! En härlig glad-film, skulle säkert kunna se den 20 ggr! Undrar när den kommer på dvd, ska ha.... :))

StrandMamman

Jemayá sa...

Matilda: jag inledde min bana som guide där, så det har också bidragit till att landet har stannat i mitt minne som väldigt speciellt. Var där två vintrar, skulle vara härligt att åka dit igen...

Stranmamman: ja vill å!! :)

Anonym sa...

Jag skulle också hemskt gärna åka dit igen. Det blev nog sammanlagt en sex månader jag tillbringade där, då. Men jag är lite orolig för hur säkert eller osäkert det är att turista där nu. Man blir ju gammal och rädd av sig, ha ha.