torsdag 7 augusti 2008

Russian visit

The couple that got in touch with me through Couchsurfing (click for my profile) and visited me shortly a few weeks back, stayed over night this time on their way back. I got a t-shirt as a thank you, especially made as a memory of their roundtrip of Scandinavia with their friends. I thought it was a great gift, especially the text about light. It was a pity they stayed for such a short while, they seemed very nice and their daughter was really adorable (10 months). Their visit also gave me an opportunity to test sleeping in D's room for the first time, since it was more convenient for the guests to have my doublebed (which normally is covered in storybooks on one side :).

Redan på kvällen blev det några stunder då jag tänkte att det var en katastrofal idé att sova i Ds rum - han var verkligen uppskruvad då det var läggdags och hoppade på mellan sin egen säng och mig på golvet på madrassen. Men till sist lugnade han ner sig och somnade i egen säng. Halv två kom gästerna, mycket tyst, men jag vaknade nog ändå, jag var ju inställd på att något skulle hända. Sen kunde jag inte somna om förrän någon gång efter 3 :(, men i allafall var jag ju vaken då D flera gånger satte sig upp och sa "mamma" med panik i rösten. Insåg att jag måste skaffa ett nattljus till rummet. Insåg också att jag inte är redo för att han ska sova i eget rum. En rätt stor skrubb ligger emellan våra rum, och jag tror inte jag kunde sova och tänka att han vaknar och frågar efter mig och jag inte hör det. Dessutom la han sig på tvären flera gånger, jag skulle vara rädd att han faller i golvet. Men det var ju en uppvärmning i allafall (notera det jättefina dynvaret som en god väninna till mig lagat åt D!), och det var en av de tre saker som jag tänkt borde ta itu med på sensommaren, de andra är "nappen bort" och "på pottan". På pottan sitter han faktiskt ofta på kvällen, tyvärr rätt sent, då jag är rätt trött att sitta och vänta fascinerat på vad som händer under honom. Men jag får så lov att vara glad över det, för nu just vill han inte sitta på pottan andra tider på dagen. Nappen tror jag att jag tar itu med då D ska vara ett extra veckoslut hos sin pappa här om en månad cirka. Där använder han den inte, så då borde det ju inte vara så svårt att sluta här hemma heller...eller...?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Couchsurfing is such a brilliant idea! At least if one has enough space for visitors.

I like the t-shirt your visitors gave you! It was a very nice of them.

Jemayá sa...

Jag önskar jag skulle ha vetat om den på den tiden som jag reste omkring mycket!! Men nu får jag ju hoppas att "världen" hittar mig i stället :)