lördag 15 november 2008

Going green!

Yes, här ska anammas nya, goda vanor! Är full av energi sen jag var tre timmar på joga på lördagen. Tyvärr poppade läppherpes upp igen - länge sen jag haft det, men jag antar att det handlar om "förstförsämring", som många alternativa terapeuter talar om. Mediciner "trycker ner" symptom på att något är ur balans, men botar inte. Då andra medel används, dyker problemet upp igen, för att sedan (hoppeligen) försvinna för gott. Homeopaten ansåg att min hosta och snuva de senaste veckorna är "förstförsämring" och det finns ju tydligt och klart ett samband mellan joga och krämpor som dyker upp. Första intesivjogan i höst blev jag ju sjuk efter direkt på kvällen, det höll i sig tre veckor, nu är jag glad om jag kommer undan med herpesblåsor. Har teatree att preparera med, men det får bli mindre pussande av D den närmaste tiden. Yogaläraren påminde om nässköljning med milt saltvatten - och eftersom jag ju redan har en manick för det kostar det inget att med jämna mellanrum använda den och kanske igen få ett medel att undvika bobbor med! Håller på att läsa om ego och smärtkropp i Eckardt Tolles bok - inte alltid så roligt, men mycket intressant. Men jag blev så ivrig att få visa er vad jag (åter)upptäckt så jag var tvungen att börja fota och skriva här innan jag kan fortsätta med att tampas med egot i boken.

På kvällen målade jag några timmar på Ds vägg - att få den helt klar känns ännu avlägset, men jag blir lika förvånad varje gång jag noterar att en bit av väggen börjar se klar ut. Är rätt nöjd med vattenfallet och tydligen tar floden en annan riktning än jag hade tänkt mig från början, men det är det som är så skoj med målandet - väggen har på sätt och vis sin egen vilja. Jag har en idé som jag börjar på, eller så vet jag egentligen inte riktigt hur jag vill ha det, men så småningom börjar jag se varåt det lutar. Hoppas på att måla lite i dag igen innan D kommer, men jag vill också läsa lite först.

Har äntligen hittat engångsblöjor som är mera naturvänliga - gjorda på majs. Förstås var det någon i en tidning som helt avfärdade dem nyligen - det SKA vara tygblöjor, men jag är glad att hitta något som ändå nedbryts mycket snabbare än de vanliga plastbaserade. För jag har helt enkelt inte ork att bara använda tygblöjor. Använde dem ganska ofta tills D var cirka ett år, men sen började han kissa sådana mängder så jag skulle inte ha kunnat göra mycket annat än byta blöjor hela tiden...

Det är alltid lite av ett spänningsmoment att träffa Ds pappa - igår i bilen preparerade jag mig med reiki och bad skyddsänglar och alla möjliga andra (bl.a pappa där i himlen om han kunde höra :) om hjälp vid mötet. Vill absolut inte ha gräl, men minnet av dem ligger på lur och jag ville kunna förhålla mig positvt och vänligt mot honom - inte låta oövertänkta grodor hoppa ur munnen, eller brusa upp igen. Det gick hur bra som helst :), jag fick berättat vad rådgivningen sagt osv utan att vara defensiv och han tog emot informationen på ett bra sätt. Kanske dethär låter simpelt för någon annan, men för mig var det jätteviktigt att återställa en avslappnad ton, eftersom det hettade till sist vi sågs.

Jag beställde från "Luontoliitto" (ungf naturförbundet) intressanta saker. Bland annat tvättnötter! Jag har testat dem några gånger och jag tycker de fungerar hur bra som helst. Det känns jättebra att hittat ett naturligt medel som inte skadar vattendragen. Inget sköljmedel behövs heller - kläderna känns inte som då när man glömt att sätta sköljmedel. Håret tvättar jag numera med teatree tvål - redan efter första gången kändes håret RENT och jag tycker mig märka att håret äntligen börjar bli mindre fett. Har prövat på alla möjliga shampon, men håret är bara fett, fett, ibland lyckas jag dessutom skaffa mig mjäll utöver det feta.

I vårt hus finns förstås lite av mina reseminnen från olika ställen - i gamla duschrumsfönstret (nyvarande bykrum) finns en båt från södra Portugal. Bakom mitt nya "shampo" till vänster en snäcka jag plockade på stranden i Kuba, då jag och min ex var på "honeyweek" i Varadero. Den andra snäckan är av keramik och från Portugal.

Samtidigt slåss jag med kamerans inställningar - antar att det är bra att det är så lite ljus och man får kämpa med rattarna för att undvika att ta till blixten. Tyvärr tappar jag tålamodet lätt...ni får också stå ut med att se suddiga och gryniga foton, eftersom jag inte tycker mig ha tid att göra om allt då jag ser på datorn att det igen en gång blev annorlunda än det såg ut på kameraskärmen...men en dag blir det säkert riktigt bra :).

I natt har det kommit våt snö igen - fotot på det stackars äppelträdet är taget genom sovrumsfönstret.

Spikmattan borde jag också ligga mera på...men det gör ont. Undrar vilket underlag är bäst, egentligen - mjuk säng/hård soffa/golv...?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktig du är att måla!

hälsar B-M

Anonym sa...

Du låter verkligen fylld av energi och inspirerad till max.
Betr. spikmatta. Jag klarar inte av att använda den (för låg smärttröskel) utan att sätta en handduk på mattan. Då går det bra och efter vad jag förstått av "experterna" blir resultatet ändå detsamma. Jag använder tyvärr inte min regelbundet, men när jag gör det så lägger jag mattan antingen på golvet eller i sängen. Och som sagt: en handduk på. Känns skönt och avkopplande. För egen del hoppas jag först och främst på att den hjälper mot mina sömnproblem.
Lycka till med det "gröna livet". Kram.
Maggi

Anonym sa...

Hej! det var länge sedan ja var och kolla din sida, mycket intressanta saker du har på gång, har tänkt att jag skulle pröva tvättnötter tydligen funkar de.
vilket fint vattenfall du målat man blir ju avis. sköt om dej och ha det bra. L hälsar åt D
kram T

Helén sa...

Tolles bok En ny jord är bara så bra!!!! Har du läst andra av hans böcker? Rekommenderar varmt Tystnaden talar.

Tvättnötter har jag funderat på att köpa. Finns de månne på närmare håll än Vasa?

Jemayá sa...

B-M: tack, tackar :)

Maggi: tack för tipset, ska pröva. sist försökte jag i sängen, utan handduk och det var HEMSKT i början och att komma upp. På soffan har hittills varit bäst, jämnt och rätt hårt, men lite för smalt :(.

T: det lossade med målandet förra helgen, tyvärr kunde jag inte fortsätta så länge så jag skulle ha fått allt klart med detsamma :(. Kan nog rekommendera tvättnötterna!

Helen: har en annan av hans böcker, men har inte läst den än. Mycket att fundera på med denna bok! Jag vet inte alls var man kan få tvättnötter, jag beställde dem på nätet från Luontoliitto (är medlem så fick lite rabatt dessutom på allt jag köpte :)

Anonym sa...

Hej! Jag har också problem med fett hår. Var kan man få tag i tvålen. Inget vanligt fettschampoo tycks bita på mitt hår heller. Tacksam för svar. h. AK

Jemayá sa...

Hej! Jag köpte det på nätet i "Luontokauppa", dethär borde ta dig direkt till sidan med shampot (shampoopala) tror jag det hette...

http://www.luontokauppa.com/index.php?id=tuotteet&search=&catId=7&grpId=40&start=31&prodCat=x

Anonym sa...

Vattenfallet är helt underbart - som en egen tavla i den stora målningen!

Marianne