fredag 7 november 2008

Show and tell: Godis

Åååh, vilket frestande tema Marianne börjar med. Det skulle ha varit så enkelt att plocka till sig allt möjligt från godishyllan "för att jag ju ska visa åt andra"...men denna gång höll jag mig till några sorter (varav en redan försvann så länge bilden laddades upp här, heheh). Vi talar nu om finsk godis - mina favoriter. Det är inte konstigt att det blir just dessa, det är ju dem jag är uppväxt med. Godis är förresten CHOKLAD för mig, bjuder någon något annat åt mig, brukar det nog också lätt slinka ner, "nej tack" säger jag mycket sällan till något gott, det ska vara tungt vägande skäl, typ att jag just ätit världens godaste chokladbit, just före någon bjuder på salmiack till exempel - då kan jag tacka nej. Eller om jag är magsjuk. Det är ungefär enda gångerna.

Fazers choklad är favoriten. Karl Fazer var tysk eller österrikisk från första början, om jag kommer ihåg rätt, men firman har länge verkat i Finland (sen 1891 ser jag på omslagspappret :). Belgisk choklad är helt underbar, Lindt (heter den inte så...) likadant, men de finns inte i vår närbutik :). Svenska Marabou är helt ok, men Fazer drar nog det längre strået :). Min favorit nu just är "Fami" - allra mest gillar jag choklad med tryffel och tyvärr har Fami blivit en butikstradition för mig. Köper alltid en stång och så delar vi den med D på hemvägen (han får en tredjedel, jag resten - men jag är ju större :).

Salmiack framme på bilden är ingen personlig favorit, köper det aldrig om det inte behövs av någon annan orsak (som nu). Men jag vet många som saknar salmiack helt fruktansvärt mycket när de bor utomlands. Nog finns väl salmiack i Sverige...? Det är alltså i princip salt lakrits, inte något utlänningar faller i trans över om man bjuder det åt dem som något typiskt finskt :). Fast nu ser jag på lådan att salmiacken är tillverkad i Norge...var månne den egentligen har sina rötter... Själv ville jag ha Fazers blå chokladplattor skickade till mig då jag bodde utomlands. Nu har jag, konstigt nog, lite fått mättnad för dem. Är mycket konservativ med min choklad - gillar inte alls att man börjar blanda dit mint eller lakrits eller något liknande.

Sen vill jag ännu presentera Mumingodis från Fazer smaksatt med Xylitol. Det är ju en finsk uppfinning - ett sötningsmedel som marknadsföringen fått att närmast bli ett hälsomedel. Vilket kanske inte är så långt från sanningen ändå, jag tror den utvinns ur björk...om jag inte minns fel.

Och som ni kanske också märker har vi etiketterna både på finska och svenska, eftersom båda språken är officiella i Finland (förklaringarna här är ju främst med tanke på att någon svensk kanske hittar hit :). Har velat skriva mycket om detta med finlandssvenskhet, men, men...det är bråda tider nu just. Har mycket jobb som lågstadievikarie. Måste passa på att skramla ihop pengar så vi överlever julhelgerna, då det inte finns jobb till buds och då jag inte heller skulle vilja ha det :).

10 kommentarer:

Barbamorsan sa...

kul arr se vad andra gillar. Intressant med Xylitolen det hade jag ingen aning om :)

Annika sa...

Fazer är bara LIKA MED FINLAND!! Och det är så kul att de vad du och Strandmamman har idag.
Salmiak från Fazer är bäst!!! SÅ god! Och för mig så finsk!!!
Jo, det har funnits Salmiak i sverige i en tablettask, små, små plattor var det. Det finns säkert än.
Jag tycker mkt om Fazer, speciellt chokladen med Marianne...MUMS!!

OCH av xylitol är finskt, ja att det är!! Finka tuggummin som Pirka är bara så goda också!

Fasikern vad jag saknar Finland just nu....Österbotten--here i come!!

KRAM!!

Anonym sa...

Rekommenderar eko/fairtrade chokon med 55 % kakao, den är lagomgod o lagom hälsosam o lagom supportive. Om det finns högre kakao% så smakar det bara bittert o det e inte kul. Fazer har nu en amazing choklad med chili i, och den rekommenderar jag varmt. Chilismaken kommer lite efteråt, "jälkimaku" som om man sku tala om fint vin...;o)Thank God 4 choklade! Katri

Petchie75 sa...

Visst är ens godisätande kulturellt betingat - jag fick köpa en massa salmiakki till min finska kollega när vi var i Finland förra året! Jag läste förresten idag på wikipedia att turkisk peppar är danskt från början, jag var helt säker på att det var finskt (dock finskt nuförtiden).
Lindt är schweizisk choklad och j föredrar faktiskt schweizisk framför belgisk (Godiva, Neuhaus och de äckliga sjöfrukterna som Marianne gillar ;-)).
Trevlig helg och hoppas att du får tid att ta det lugnt i helgen.
Kram

Jemayá sa...

Barbamorsan: bra om man kan sprida lite info också :)

Annika: jag tycker mig komma ihåg att du kan köpa svenskt i USA - har du råkat se finskt godis där någon gång?

Katri: tyvärr har vi inte heller Fairtrade här i butiken, men förr då jag rörde mig mera, köpte jag dess tryffelchoklad - mmmmmm, smakade ännu bättre då man visste att den var fairtrade :). Tyvärr tror jag att de slutat med den också i butiken jag köpte den i :(
Chicca hade med sig italiensk choklad med chili i våras - var mycket misstänksam, men den var faktiskt jättegod också!

Petra: vad roligt att du igen tittade in! Ja det finns ju så många, otroligt goda choklader. Säkert skulle man hitta någon riktigt smaskig sort i varje land - en sådan "undersökning" skulle jag gärna vilja göra :). Trevlig helg till dig med!

Anonym sa...

Vilket bra inlägg du har gjort!
Ha en fin helg.

Anonym sa...

Tittar in och tyckte det var kul med ett inlägg om finskt godis. :)
Bor själv i södra Finland.
wozzgirl@gmail.com

Emmama sa...

Fazer är inte illa! :) Kul att hitta hit via fredagstemat, jag har också hoppat på! Kram på dig!

StrandMamman sa...

Gottiga hälsningar :))

Jemayá sa...

Va konstigt, trodde mig redan ha svarat på kommentarerna....anyway, gör det igen:

Nilla: tack:), hoppas du också hade en trevlig helg!

Sussi: hej på dig, kom inte in på din blogg, bara jag kommer ihåg ska jag fråga efter lösen vid lämpligt tillfälle :)

Strandmamman: jag såg att du har rätt samma smak, av förekommen anledning :)kram

Emmama: hej på dig också! Vad roligt med ny på listan :), gillade din blogg!