fredag 14 november 2008

Show and tell: fönster

Tyvärr har jag inte riktigt haft tid att fundera på fredagstemat, så det får bli närmiljön igen....I princip är vårt hus mest fönster, det märker man när man vill hänga upp någon tavla någonstans :). Cirka 35 fönster räknar jag till, inkluderat några mindre gluggar i tillbyggda delen med pannrum och gamla duschrummet. Det är en typiskt österbottnisk gård. Min farfar byggde huset för över 100 år sedan, när han hade kommit hem från att ha jobbat i gruvor i Sydafrika och USA i många år. Han blev hemkallad när den äldsta brodern dog och han fick ta över hemmanet. Senare dog han i "minsjukan", dvs någon lungsjukdom, långt före min tid.

Vi börjar med mitt sovrum. 2003 flyttade jag ju hem för att ta ett mellanår, men när jag insåg att jag inte ville tillbaka till Helsingfors, insåg jag också att jag måste göra något för att få mera eget utrymme - det blev renovering av vindsvåningen. Från tidigare fanns där bara ett litet sovrum mot vägen som var uppvärmt, nu är det bara norra delen kvar som är kallvind, resten är min och Ds våning. Sovrummet ville jag flytta bort från vägsidan, men det betydde att det behövdes lite tillbyggnad för att det skulle lyckas. Jag ville ha in så mycket ljus som möjligt, så den nya tillbyggda delen blev i princip enbart fönster (och en balkong på utsidan). Denna tid på året är jag jättenöjd med fönstren - att man får in det lilla ljus som finns där ute. Men sommartid har jag fullt sjå att hitta tillräckligt tjocka gardiner för att stänga ute solen som skiner rakt in redan klockan fyra på morgonen :). På bilden hälften av fönstren, åt andra hållet finns lika många, balkongdörren i mitten.

Under balkongen finns trappan med ramp. Den finns kvar från när min pappas ben blev amputerat 1995 när han var 85 (dog vid nästan 92). Rampen har varit behändig för barnvagnen och nu då min mamma rör sig med rollator. Men eftersom trappan blev upphöjd när rampen byggdes har det också varit jättekallt på trappan och snön yrt rakt in. Ifjol byggdes en "fönstervägg" mot norr av gamla fönster. Det var meningen att jag skulle måla dem i sommar, men det regnade ju så gott som hela tiden :(. "Väggen" ha i allafall varit till stor nytta, den är ett bra vind- och snöskydd . Små pojkar kan också stå i skydd och kolla in vad mamma gör där ute :).

Till sist ett fint fönster från Aspegrens trädgård i Jakobstad. Ps. jag har inte speciellt mycket tid att läsa andra bloggar nu just, kollar in fredagsbloggare allt emellan varven, men hinner inte alltid kommentera. Är förstås glad om ni ändå kommenterar om ni tittar in här :).

8 kommentarer:

Annika sa...

Vilket bra inlägg, Ulla!!
Och jag vet ju hur många vackra fönster ni har på ert hus!! Strålande!
Er övervåning
är hur fin som helst, men jag förstår ju ditt dilemma med solen om somrarna!
Ha en fin helg!
KRAM!!

Petchie75 sa...

Vilka vackra fönster ni har i huset!! Jag älskar interiörbilder så jag gillar ditt inlägg - du får gärna komma med fler sådana foton :-)
Och gulligt foto på D genom fönsterna.
Trevlig helg!
KRam

Jemayá sa...

Annika: tack vad du är snäll :). Ha en skojigt helg du med! kram

Petra h: tack till dig med, det var ju roligt att höra, säkert kommer det mer interiörer någon gång igen...bra med dessa fredagsteman så får man ofta orsak till att titta runt sig och fundera på vad man kan visa :). kram tibax :)

Anonym sa...

Måste bara säga att jag är väldigt avundsjuk på ditt sovrum...det är ju ett helt underbart rum, och fönstren gör ju sitt :)

Barbamorsan sa...

Oj vad många fönster, vad kul att bo i ett hus med lite hisoria! Jättefina bilder, lillkillen är då verkligen en riktig sötis!

Jemayá sa...

Victoria: tack ska du ha, och jo, det blev faktiskt riktigt lyckat :)

Barbamorsan: det kändes bra att renovera på farfars gamla hus och ge det "nytt liv" igen. Finns nog ett och annat som ännu borde ges en omgång, men får ta det i etapper :)

StrandMamman sa...

Ditt sovrum är ju jättehärligt och ljust, tack vare fönstren. Det finns mörkläggningsgardiner, bl.a. vid Ikea...!

Fönstret vid Aspegrens tycker jag också mycket om.

Nu har jag också hunnit ikapp mig, satte in mitt fredagsinlägg igår kväll! Bättre sent än aldrig ;)

Anonym sa...

Vet du, går just igenom mina foton och hittade bla bilder från första bloggträffen vid Aspegrens hösten 2006. Bloggnostalgi.

Önskar en god fortsättning på 2009.

Allt gott,

Katarina / Mitt dagliga fynd