måndag 31 mars 2008

Annorlunda

En sak som var härligt med att få barn, var att jag var likadan som en massa andra människor, som just fått barn. När jag var ung, ville jag inget hellre än att skilja mig ur massan, nu är det nästan tvärtom (karman har säkert hunnit upp mig :(. Njöt av att gifta mig (blev själv överraskad över hur bra det kändes att "vara i hamn" s.a.s.) då 2001, och då D föddes, hade jag igen samma sköna känsla av att vara "som andra". Den första bloggens stora popularitet bidrog säkert till att jag kände mig så .... hittar inte riktigt ord, "normal" kanske, accepterad....men ju längre tid som går, desto mera växer avståndet igen. Jag har faktiskt svårt för att läsa andra föräldrars bloggar, med barn i Ds ålder. Jag kan inte hjälpa det, men jag fäster mig vid olikheterna, blir helt enkelt avundsjuk. För det mesta är jag ju ändå nöjd med min tillvaro, därför är det bättre att inte alls utsätta sig för dessa känslor. Jag önskar jag kunde låta bli att jämföra, men eftersom jag inte klarar av det, så är det väldigt sällan jag mera tittar in i bloggar jag tidigare så gärna läste. Är verkligen inte stolt över att medge detta, men det är ett lessamt faktum. Kanske det är det att nästan all fokus i början är på babyn, ju större den blir, desto mera växer "omkretsen" på mammans liv. Jag går mer och mer tillbaka mot min singeltillvaro, vilket jag inte är så glad över, jag menar, jag skulle väldigt gärna leva "riktigt" familjeliv med en partner. Å andra sidan njuter jag av att få mera tid för mig själv igen. Får fokusera på det, och undvika småbarnsbloggar....(var just och läste några tidigare favoriter...därav inlägget)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Då jag läser din blogg tycker jag att du har så mycket vänner och människor runtomkring dig så jag blir alldeles avundsjuk :).

Livet med en partner har ju också sina ups and downs och man berättar kanske mest om det positiva och håller resten för sig själv.

hälsar Britt-Mari

PS. De där snöbollsbuskplantorna, finns de fortfarande :)? Snart blir det vår och kanske vi skulle komma oss ut denhär gången, borde inte bli nå halmkörande iaf....

Anonym sa...

Jag ville skriva något tänkvärt här, men det låter bara som klyschor alltihop.

Jag tycker i vilket fall att du verkar ha ett alldeles finfint och mysigt liv, men kan förstå saknaden av att ha en livskamrat.

Kram på dig

Jemayá sa...

BM: jo, jag vet att alla ju har sina saker att kämpa med, oberoende av vilket sorts liv man har. Jag vill vara glad över andras glädje över sina familjer, men då det handlar om saker och ting som jag inte har möjlighet till, och gärna skulle göra... speciellt är det väl om kvällarna, om jag då läser någon blogg, som ensamheten känns starkt. Anyway, ville få det ur systemet, jag vet ju att det absolut inte blir bättre av att jämföra, utan i stället ta fasta på de fina saker jag har i mitt sätt att leva. För det finns det ju också :) Tack och lov finns det många månniskor i mitt liv, fastän jag inte mera har så mycket tid och ork för dem :).

Och jo, det finns snöbollsbuskbörjan ännu under mamma-busken. De är inte stora, men de brukar ju ta sig ganska snabbt, så det är bara att hämta senare i vår!

Tack Matilda, värmer att du förstod!

Anonym sa...

Det finns nog en eller flera prinsar för dej med.When you least expect it, then he comes...Låter som du behöver göra en skattkarta, eller åtm en del av en sådan. Dags att börja fundera på hurdan prins du vill ha, o sedan skicka beställningen ut i universumet :O)h:tirmotanten

Jemayá sa...

Jo, jag vet ju vad jag inte vill ha, men får börja fokusera på det underverket jag faktiskt skulle önska träffa efter alla grodor :)