måndag 22 september 2008

Jobb och hälsa

I dag var jag till flyktingförläggningen i Oravais (20 km från Jeppo) för att få mera fakta om ett jobb de ringde om förra veckan. Det blir jätteintressant, jag ska vara företrädare för en minderårig asylsökande. Har glömt att fråga hur det är med tystnadsplikt, så kanske bäst att jag inte säger så mycket, men i varje fall är jag jätteglad över att detta dök upp. Skickade redan i fjol in mina papper när de sökte folk, men det arbetet passade mig inte, eftersom det också inbegrep kvällsjobb. Nu blir det kanske lite mer här i början, då jag ska lära känna personen och uppgiften, men jag tror inte det blir så väldans många timmar i veckan. Jag får pröva på nu först, så får man se i framtiden om jag gillar uppgiften och det behövs företrädare för flera personer. I varje fall känns det som om jag fått en tå till att stå på, några tår har jag redan (tv och lite artiklar), snart har jag en hel fot att stå på jobbmässigt, och hoppeligen står jag så småningom stadigt på två fötter :).

Förra veckan blev jag jätteivrig, då jag insåg att personens modersmål är ett språk jag i ett skede i livet studerat lite. Får damma upp kunskaperna och läsa på om personens land och kultur - sådant gillar jag ju alltid! På fredagen ska jag träffa personen för första gången, det blir spännande!! Orkar inte riktigt bli så jätteentusiastik ännu, börjar bli rädd för att min flunsa/halsfluss, whatever, kanske ändå är ett virus - borde man inte börja känna av penicillinets verkan efter tre dar?! Kände mig febrig i dag igen och halsen är rätt tjock ännu.

Vi var till en homeopat på samma gång. Jag är så trött på dessa evinnerliga flunsor, och eftersom den vanliga hälsovården inte erbjuder någon som helst hjälp i det fallet, bestämde jag mig för att försöka bygga upp motståndskraften hos både mig och D med hjälp av homeopatiska medel. Dessutom köpte jag Noni-saft (det kan vi alla ta)....jag börjar bli desperat!! Dyrt som bara den blev allt, men om det betyder att jag (och D) börjar må bättre, så är det definitivt värt det!

Fotona är från Oravaisfjärden, där vi åt lunch.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Ulla - jobbet låter som skräddarsytt för dig! Hoppas att flunsor och annat otyg ska ge med sig snart.
Kram,
Gunilla

Anonym sa...

Grattis låter intressant o givande, perfekt för dej. Har hört av andra som har o haft dendär flunssan som nu går, att den kan ta veckor. Så försök få vilat så mycket som möjligt. kramsi Katri

Anonym sa...

Jag sitter här och beundrar de vackra björkarna på bilden.

Jemayá sa...

Gunilla: vågar inte riktigt helt tro att det är så bra som det låter! Nu just känns det som om jag aldrig blir frisk, var bättre igår (tisdag), men i dag igen har jag jätteont i halsen och känner mig flunsig :( :(

Katri: Veckor?! SNYYYFT - bara det inte ställer till det med Daniels dagis start :(

Matilda: jag gissade att någon utomlands skulle kunna gilla dem :)