tisdag 16 september 2008

Ett och annat

Sablar, smet ifrån D vid videon där nere, men hann bara med slutet på detta inlägg, så hör jag små bestämda steg i trappan. Nu står han här bredvid, rödögd och lite svullen runt ögonen. Vi får se hur det lyckas att skriva lite än...Jag är så gott som feberfri i dag, men trött ännu, D har haft bara lite värme, det är ögonen som är värst för honom. Om de inte blir bättre i dag tror jag att jag får ta honom till läkaren i morgon. Fast då borde jag också jobba för Ny-tv. Vi får hoppas att vi båda är "fit for fight" i morgon. Han sover inte mera på dagarna, och har somnat strax efter 8 på kvällarna, nu då han varit så förkyld. Men t.ex igår kväll, då jag tänkte att jag för en gångs skull ska ha det riktigt skönt framför tv:n, räknade jag att jag fick springa in till honom två gånger så länge sen han var i sin egen säng, sen steg han upp, och jag satte honom i min säng. Ännu en gång kom han bort därifrån, innan jag själv gick och la mig klockan 11 och flyttade honom i sin egen säng. I något skede i natt hamnade han igen i min säng liksom alla andra nätter på senaste tiden. Logiskt förstås, då han inte mår bra, men det gör jag ju inte själv heller, så det skulle vara jätteskönt att få lite mera sömn.

Tänkte sätta hit lite foton jag knäppt mellan varven. Problemet den senaste tiden har varit att D genast gett sig av om jag försökt ta bild på honom - men för första gången gick han med på att posera med orkidén, som blommat så vackert i sommar. Som mest tror jag den hade cirka 15 blommor, var redan rädd att ena stängeln skulle gå av (fanns två). Typiskt nog blev skärpan sämst på det fotot som blev bäst....Som ni ser sitter nappen fast i munnen än. Och mitt i fotosessionen började det hända i blöjan. Andra fotot här är säkert ett som D skulle bli arg på mig att jag sätter hit, om han var större :), men då får vi verkligen hoppas att han redan sköter det på wc-stolen!! Nu har jag paus med pott-tjatandet, han blev så väldigt negativ mot den, spjärnade emot att ens sätta sig. Tänkte att det kanske ordnar upp sig när han börjar i dagvård, då han ser vad andra gör - och om inte förr, så till julen skickar vi napparna med tomten till någon bebis någonstans :).

Det börjar bli den tiden på året då man oroligt ser på väderleksrapporten på kvällen - ska allt frysa bort i natt??? - och försöker rädda lite blommor utifrån. Ännu har inte allt frusit, endast krassens löv till viss del. Plockade redan in lite blommor, bland annat den enda solrosen, som hann slå ut. Jag har rätt mycket vandrande skugga på gården, och det har ju inte varit särdeles mycket sol annars heller i sommar. De andra som ännu inte slagit ut, gjorde det faktiskt i vasen, glädjande nog. Försökte mig på ett stilleben här, inte blev det riktigt som jag tänkt mig. Behöver fotokursen, MEN nu har de gått och flytta på den. Var riktigt nöjd med min höst, med dans på tisdag och senare i höst, foto på onsdag och en torsdagsföreläsning + lite motionskurser några lördagar (arbis är jättebra!!!), nu ska förstås allt tränga in sig på tisdag. Ok, det är bara 4 gånger fotokurs, men jag skulle ju så jättegärna ha velat fortsätta regelbundet med dansen, och det blir kanske för länge som jag är borta, om jag går båda efter varandra en kväll. Vi får se, men verkligen synd. Det är säkert den där "law of attraction" - då man bokat in något en dag i veckan, så dras allt annat dit också.

För en vecka sedan då D var hos sin far, fick jag igen igång målandet, och nu på den sidan av väggen, som jag inte riktigt vetat vad jag ska måla på. Rymden ovanför dörren har jag vetat att jag vill ha från början (inte klart än, månen ser väldigt konstig ut :), men bakom den är lite osäkert ännu. Men något likt Mount Shasta (eller hur det nu stavas) ska dit upp och mera vatten blir det säkert, gärna också en delfin. Nästa veckoslut målar jag kanske mer igen. På foto hade jag tur att Ds trollslända, som hänger från taket, placerade sig strategiskt framför rumpan min :)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Din orkide´ har lika stora klockor som min(som jag är såååå stolt över) ochatt du har 15 klockor!!! Jag som varit så nöjd med mina 12...visserligen på samma stängel :) Jag har verkligen blivit okidefrälst:)
Hoppas att ni blir kvitt era förkylningar SNABBT! Är det något som jag inte vill ha just nu så är det förkylning!!!!så jag lär hålla mej undan er ett tag. Kom ihåg att vila( och varma sockor) är bästa medicinen mot förkylningar. Må väl !

Jemayá sa...

Jag tycker också massa om dem, vill ha mer :). Har tänkt på hur du har det, men vi hålls bort :). Hoppas du och magen mår jättebra! kramar

Anonym sa...

D ser faktiskt mycket äldre ut på den andra bilden, så kanske han inte vore så arg ändå :) Väggen blir förresten underbar fin!

Anonym sa...

Jag tycker väggmålningen är helt fantastisk!

Jemayá sa...

Victoria: han sitter ju och trycker ut x på bilden, så det är ju kanske lite pinsamt :). Jaa, bara jag någon gång får den klar, så blir det nog bra :).

Matilda: tack! Jag börjar själv bli så trött på den, så jag inte mera "ser" den alls!

Annika sa...

Ja, jag var grymt impad av den när jag var hemma hos dig...
Förresten, Ulla, har du kollat Singelmammorna på svt.se över datorn? Jag tycker det programmet är SÅÅÅ bra!!

Anonym sa...

Hej, känner igen tröjan som D har på sej:) Inte visste jag att du hade såna målartalanger. Jättefint. En sån vägg vill jag också ha.
Nette

Jemayá sa...

Annika: har inte hunnit kolla om singelmammor går att se över nätet här, men som jag kommenterade på din blogg, har jag sett första avsnittet. VAr intressant för mig att se hur andra singelmammor har det!!

Nette: måste säga att jag faktiskt överraskat mig själv - tänkte att jag testar, det går ju att måla över. Men att måla stort tycks passa mig :)och det är klart att det motiverar att få måla åt sitt eget barn (som kanske om några år säger: mamma, jag vill ha bilar på väggen :( ).

Jemayá sa...

Nette än: aj, den var av dig :), fick jättefina kläder av dig då på marknaden!! "Future genius" var förstås favoriten, använder än!