fredag 12 september 2008

Nä nu...

...får jag ge mig. Tycker det är jätteskoj att surfa runt och se vad andra har skrivit om fredagstemat (se i spalten till vänster), men nu tar tiden slut i kväll. I dag kom Ds fammo och faffa hit, stannar över veckoslutet och jag passade på att sticka på bio. Ville se Arn del två. När jag satt där i biosalongen (vi var 11 räknade jag :), slog det mig att filmen kanske inte riktigt var en sån som jag skulle ha behövt se nu just. Mamma Mia var mera rätt nivå. Dessutom brukar jag undvika vålds- och actionfilmer om jag bara kan (fast blev faktiskt rätt fascinerad över de kinesiska filmerna som kom på tv i samband med OS - våldet var så vackert, som sport egentligen och det var så ovanligt och nästan sagolikt.....). Men jag tyckte nog Arn var bra, vackra bilder, stora känslor och öden. Men jag gick inte på bio för att gråta (häst dog - gråter alltid då djur dör, och jag visste ju den skulle dö, eftersom jag hade läst Guillous böcker...och sen var det ju det med barnen, fast jag ska inte avslöja för mycket), utan för att koppla bort tankarna från vardagsbekymmer. Anyway, filmen passade bra in både i fredagstemat och i det som händer i nejden i morgon och söndag. Det är 200 år sen finska kriget, här kan ni läsa mera om vad som händer (och se flaggor :), speciellt i morgon. Tyvärr hade jag redan anmält mig till yoga (därav fammo och faffa på besök - barnvakter :), vilket är viktigare nu just, trots att det är unikt det som arrangeras i Oravais och Nykarleby. Säkert många intressanta saker att fota. Men man kan inte hinna med allt, tyvärr. På kvällen tror jag i allafall att vi åker för att se på teater om och kring temat - blir intressant att vandra runt ån i Nykarleby och se de olika scenerna. Dessutom är det fullmåne igen (förklarar min och Ds oroliga förra natt - och farmor berättade då jag kom från bion att D slocknat redan 8!!) - känns på något sätt som om det är något speciellt med detta veckoslut!

Inga kommentarer: