fredag 19 september 2008

Show and tell: sång

Såja, efter smärre praktiska problem, har jag nu äntligen lyckats få hit på bloggen en sång som perfekt beskriver området jag bor i. Artisten på klippet är ännu rätt okänd och hade lite röst- och tekniska problem, men det överser ni säkert med ;) (det är förresten meningen att rutan är svart):



Är man Jeppobo, har man i tid och otid fått höra "ja, det är ju mörkt i Jeppo", när man i nejden avslöjat varifrån man kommer. Så har man ansträngt lett, t.ex. till killen man dansat med som kläckt ur sig den originella satsen, och hoppats att man inte behöver säga något desto mera om saken. Vissa gånger har man fått förklara vidare - egentligen vet jag inte helt säkert varifrån uttrycket kommer. Troligen handlar det om andligt mörker - kanske vi var sena att bygga kyrka, eller något liknande...på senare tider har det ju uppstått vitsar om att vi t.ex. inte fick gatu(väg-)belysning så snabbt (finns nog mörka vägar än).

Sökte lite på Youtube, men lyckades inte hitta ett enda klipp av ortens andra stora artister (hehe), ska försöka sätta länkar att följa...Musik är något som verkligen beskriver vår lilla ort med cirka 1000 invånare. Sedan 1975 har här funnits en blåsorkester (Jeppo blåsorkester - klicka gärna, får lite smakprov på deras spel, orkar inte fundera ut hur jag får det hit på bloggen, sorry), där jag själv spelade trumpet några år då i början (sen blev jag tyvärr mera intresserad av att jaga pojkar :). Numera är de jätteduktiga och ordnar fina konserter med stjärnor t.ex. från Sverige.

Folkmusik har också alltid varit pop och nu har vi faktiskt en internationellt känd grupp, Jepokryddona, som för Jeppomusiken ut i världen.

11 kommentarer:

Petchie75 sa...

Vad roligt att du sjunger själv på fredagsinlägget!! Duktig är du också!! Jag blir alltid så imponerad över folk som är musikaliska, det är tyvärr inte jag - och inte kan jag dansa heller :-(
Intressant att höra vad "fördomen" är om din hemstad - själv kommer jag från "Sveriges tråkigaste stad" och hur kul är det att höra det varje gång man träffar någon för första gången... Så, ja man ler lite ansträngt som du säger och försöker säga något om så fasligt tråkigt är det väl ändå inte ;-)

Jemayá sa...

Tack Petra, snällt sagt av dig, men jag tror inte att jag ännu satsar på en sångarkarriär :). Jeppo hör till Nykarleby, som faktiskt har titeln "Finlands lyckligaste stad"!!!

Anonym sa...

Hihi tyckte detta var jättekul, friskt vågat o bra.

StrandMamman sa...

"Jepo Tut & Blås" - jättebra! Jepokryddona - jättebra! Jepo-Maya - absolut bäst!!!! :)))

Anonym sa...

Oh my God, vilken fin sång, applåder!!!!
ps. angina kan man ha även utan vita prickar.

Krya på dej!
h.katri

Anonym sa...

"Artisten" som jag tyckte mig känna igen ;-) sjunger jättebra och filmidén fick mig att skratta!! Jättebra!! *applåderar*

Krya på er båda två! Det stämmer som Katri skrev - man kan ha angina utan prickar.

Kram!
Marianne

Annika sa...

HÄRLIGT!!!! Jättebra! Modigt. YOU go, girl!!

nina sa...

Vad kul med egen video och sånt! Och vad påhittitgt, jag gillade när du tände solen, månen och stjärnorna samtidigt som du sjöng om dem. :-D

Jemayá sa...

Barbamorsan: TAck, skojigt att du förstod min humor :)

Strandmamman: vad kvick du är :), "tut och blås" är skoj - och kanske jag borde döpa om bloggen :)

Tack och kramar till Katri och Marianne!

Annika: ens självkritik tycks minska med åren - förr skulle jag aldrig ha stämt upp framför folk!

Nina: kul att du gillade tilltaget! Tänkte att jag lite ska skoja med er på bloggen - dessutom var jag säker på att inte hitta sången på Youtube, så jag fick fixa den själv! "Solen" misslyckades tyvärr, men hann inte göra om det.

aussiekicki sa...

Heja!! Vad kul det var att höra dig sjunga!! :-)

Jemayá sa...

Hej Kicki, roligt att du tittade in! Det var riktigt skojigt att leka artist en gång :)