tisdag 9 september 2008

Mostly good days

Yesterday morning I took D to a friend with a girl his age in order to be able to write a bit. I thought he might be tired enough to also take a nap in the afternoon at home - but after over an hour of running back and forth to the bedroom, crying and pulling hairs (guess who did what...), I planted D in his carriage and went for a walk, since the weather has, thank God, been dry and sunny lately. A bit below zero in the night, but nice in the daytime. Luckily enough my cousin was harvesting potatoes close to our house and we got some nice rides with him. Here some pictures from the day - I won't bother trying to get any texts in the right places, want to save my poor nerves tonight :).

Today, by the way, was a good day as well, apart from the morning when I realized I had no clue about my jobarrangements, taxes, pensions etc (won't go into that...). But had arranged babysitters for the afternoon, when I had a meeting and also wanted to attend a dancelesson in the same town. Surprisingly enough the meeting lasted half an hour, when I was prepared for two hours. It was heaven to suddenly have an hour and a half to spontanously fill - managed to squeeze in an ex-tempore interview, visit a café, buy a book...and in the evening we dropped in at our other neighbours to return some borrowed things. D loves it there, they have loads of small tractors and cars to play with. And even if he protested a bit, he fell asleep already 8.30 :) :). Now I'm going to sit in front of the telly with a glass of wine and just enjoy and relax for an hour! Cheerio!







6 kommentarer:

Annika sa...

Åh vilka underbara bilder, U!! NU får jag längtan till Österbotten igen fast jag just varit där...Vilken härlig höststämning du förmedlar.
Hoppas att vinet smakade gott efter den pressade dagen.
KRAMAR!!!

Anonym sa...

Jag får ju hemlängtan... det borde vara förbjudet att lägga ut så ljuvliga bilder... ;) Nej, skämt åsido. Jag fick frågan på jobbet häromveckan om jag faktiskt på allvar tycker att Österbotten är vackert ("det är ju bara platt"). Jag sa att jo, på allvar tycker jag nog att det är den vackraste platsen på jorden, för det är hem-hemma. Dom här bilderna bara stärker min övertygelse.

Anonym sa...

Vilka härliga höstbilder!! Jag tycker nästan jag kan känna doften från den nytröskade åkern - en alldeles speciell "mättad" doft som man bara känner just då....åååh....

Marianne

Anonym sa...

De där hörullarna var nytt för mig. Det verkar ju mycket mer lätthanterligt än när man som förr var tvungen att lassa upp höt på flak, med högrep.

Jemayá sa...

Annika; tack, jo, det var skönt med ett glas. Trevligt att du gillade fotona :)

Katt: jaaa, nog finns det ju vackrare platser, men de har inte den personliga prägeln som en plats där man växt upp har. Nu har jag lärt mig att "se närmare" - det fina i t.ex. en stig nära huset, en skogsdunge etc

Marianne: vad trevligt sagt - det är faktiskt en härlig och speciell doft just i tröskningstider!

Matilda: dethär är halmbalar, men nog balar man hö också numera. De plastas in med vit plats, ser nästan ut som stora ägg på åkrarna!

Petchie75 sa...

Verkligen underbart vackra bilder på ladan och halmbalarna... hoppas att det ordnar sig med pensionen etc. Inte kul att behöva ta itu med sådant tråkigt administrativt :-(