måndag 22 september 2008

Romaner och sånt

Inom en månad har jag faktiskt läst två romaner - rätt otroligt, kommer inte ihåg att jag skulle ha läst speciellt mycket förut i år. Men det har varit två veckoslut när jag varit deckad av förkylning då D varit borta och då har jag satsat på att äntligen få vila och lite drömma mig bort. Läste Cecelia Aherns "PS. I love you" för några veckor sedan - harmlöst trevligt, trots förstås allvar i botten. Nu i veckoslutet läste jag Paulo Coelhos "Häxan från Portobello". Slutbetyget: riktigt bra. Jätteintressanta teman, fick verkligen tankarna i gång! I början hade jag lite svårt att komma in i boken, dessutom tyckte jag att språket var överraskande svagt på sina ställen (dålig översättare? Läste alltså på svenska) och jag tyckte ofta det var svårt att veta vem som sa vad. Men ändå, intressant bok!

I lördags satt jag också länge framför datorn och kollade in fyra avsnitt av "Singelmammor" :). Har lite delade känslor över serien. Känner igen mig i vissa saker, men mammorna är ju ändå väldigt unga och bor i stan, min situation är så väldigt olika. Saknar de jobbiga sidorna - blir de aldrig trötta, lessna (utom om barnet opereras...det är ju självklart), arga på sina barn, har de aldrig stökigt där hemma (utom då de flyttar), känner de sig aldrig överväldigade av allt de ensamma ska komma ihåg i vardagen och få att funka...?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sett filmen PS I love you och tyckte den var jättebra, den var både sorglig och rolig och dessutom visades mycket vacker natur. Jag vet förstås inte vad jag skulle tyckt om filmen om jag läst boken först, ibland brukar man tycka att filmen blir så ytlig då.

Marianne

Jemayá sa...

Jag har hoppats att få se filmen, tror nog att den kan vara helt bra, för egentligen var boken rätt ytlig!!