måndag 26 januari 2009

Bra måndag!

Vissa måndagar är sådana då det känns att en massa saker "lossar" och går vidare. I dag var en sådan dag. D och jag var och hälsade på mormor - och det var en mycket glad överraskning att se henne. Hon talade hur bra som helst, orkade vända på huvudet och lyfta armarna lite - hon var med andra ord nästan som förr. Jag var inte dit igår, men redan då hade hon krävt att få sina tänder, hon sa att hon hade noterat att något verkade saknas :). Tyvärr har hon jätteont överallt i kroppen. Hon har fått medicin som ska motverka proppar och när jag gav reiki till hennes fötter, sa hon att det lättade. Jag är rädd att bli för hoppfull, men man kan ju inte annat när hon så tydligt är bättre!

Jag har funderat fram och tillbaka över en isolering av vårt stuggolv (dvs nuvarande vardagsrumsgolv). Redan i fjol sökte vid bidrag och fick det, men jag hittade ingen ledig arbetskarl. För några veckor sedan ringde en och sa att han och hans kumpan kan börja om några veckor. Jag har tänkt att pengarna behövs till annat, men nu tänker jag satsa - blir min mamma faktiskt bättre, så behövs absolut isoleringen, som det nu är har vi plankor ovanpå en jordkällare. Byggkarlen funderade att det inte blir mycket kallare i rummet fast de river upp allt...Och det finns ju alltid lån att ta. Känns också bättre för jag fick en förfrågan om en rätt stor översättning i dag också. Nu hör jag hur det skramlar nere i köket, måste gå och se vad sonen riktigt sysslar med. Men som sagt, en dag som pekar framåt på ett optimistiskt sätt!!

6 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Vad härligt!!!!!
Alla upp- och framgångar är bra! Jag förstår dock att du är rädd att hoppa för mycket och sedan bli besviken ifall det blir en tillbakagång med din mamma, men jag tror ändå på att man ska vara glad när saker ser ljusa ut. Om inte annat så kan man ladda om batterierna lite så att man kan klara eventuella motgångar bättre senare IFALL de skulle dyka upp.
Att isolera ert golv låter väl som en jättebra investering. Både rent materiellt och ekonomiskt, men framförallt för er livskvalitet Att slippa frysa är värt mycket!!!
:-)
Varma kramar!!

Anonym sa...

Vad roligt att höra att din mamma mår bättre!
Det kan nog vara bra att isolera golvet. Jag är uppvuxen i ett gammalt hus och kommer ihåg hur man fick uppmana besökare att inte ta av sej skorna. Envisades dom fick dom låna ullsockor. :) Speciellt runt källarluckan (jordkällare under golvet) drog det förfärligt kallt på vintrarna.
Låter som om din måndag har varit en riktigt bra sådan! Hoppas veckan fortsätter i samma stil!

Anonym sa...

Va roligt!
Det räcker ju längre för äldre mänskor att återhämta sig så du får nog hoppas!

Annika sa...

Roligt!
Nu ska vi glädjas över varje litet framsteg!!
Jag blev så glad av att läsa detta.
KRAM!!!

Anonym sa...

Men så roligt att få läsa att din mamma har blivit piggare!! Fint att hennes onda lindrade då du gav reiki, det känns ju så bra om man kan lindra någons smärta!Jag önskar att det fortsätter hända positiva saker i ditt liv nu!
Kram!
Marianne

Jemayá sa...

Saltistjejen: du har rätt, man ska nog glädja sig över framstegen då de sker! I dag var hon ännu bättre, hade nu ont bara i benen, dessutom hade infektionsvärdet och njurvärdet blivit liiite lite bättre :). Blir egentligen spännande med lite renovering!! kramar!!

Katt: precis sådär är det i vårt vardagsrum, omöjligt att vistas där utan tofflor eller ullsockor. Andra golv har isolering, tack och lov!! Ser lovande ut med veckan :)

Ann-Marie: hon går tydligt framåt varje dag, så man kan ju inte annat än vara glad!!

Annika: jag också :), D var också glad att hon var bättre, han gav henne två leksakskaniner att leka med när vi var dit igår :). kramar!!

Marianne: det känns skönt att kunna göra något, har förstås givit reiki varje gång jag hälsat på, men har inte märkt skillnad, glad att hon känner att det hjälper nu! Det verkar bli bättre tider...hoppas, hoppas!!kram till dig med :)