måndag 5 januari 2009

Hälsorapport

Till födelsedagen fick jag ett kort via Facebook, ungefär: du vet att du blir äldre när det blir tyngre att andas (och jag tror det var någon riktigt rynkig hund på det). Min stackars kompis kunde ju inte veta att det blev temat för nya året...själv flämtar jag som en 80-åring när jag går uppför trappan och när jag pratar med min mamma på telefon är hon också rätt andfådd ännu, fast hon hela tiden får syre i näsan. Troligen har hon också lunginflammation, det är därför det tar så länge för henne att bli bra. Men hon lät i allafall piggare i går när jag ringde, så månne hon inte klarar upp det ändå, fast det räcker länge. För mig steg febern i går, vilket inte var konstigt, D var feberfri och ville absolut inte vila. Dessutom kissade han såna mängder så blöjan lossade gång på gång och jag fick byta plaskvåta byxor. Som pricken på i fastnade en dvdskiva i spelaren på kvällen och det var färdigt tittat på "puupete" (=puuhapete, månne det är Byggare Bob...något liknande i varje fall). Tidigare på dagen kunde jag inte skicka nog med tacksamma tankar till Barnkanalen, kunde sova några timmar medan han tittade på teckande serier, men på kvällen var det program för större barn som inte intresserade honom, det var då dvdn skulle ha behövts.

Det var ju meningen att D skulle till sin pappa på lördagen och sen kom vi överens om att det blir då han blir frisk. D fick ju aldrig hög feber och eftersom han var feberfri på söndagen meddelade jag pappan att han nog kan hämta honom på måndagen (han hade då ännu ledigt). Men eftersom jag ännu var sjuk, vågade han inte ta honom. Nå, då kom jag på att jag ju anmält D till dagis på måndagen och frågade en kompis om hon kunde ta D på morgonen dit. Men sen vid läggdags hade D lite stegring igen och jag insåg att han måste vara hemma. Jag hade närmare 39 graders feber och allt möjligt flimrade framför ögonen då jag försökte sova. Till sist insåg jag att jag inte kan fortsätta såhär, eftersom jag inte har någon som kan hjälpa mig här hemma, kan jag inte låta sjukdomen ha sin gilla gång, jag måste få slut på den. Tog alltså febernedsättande och har bytt nattlinnen i flera omgångar i natt...men nu har jag bara lite stegring och klarar av att vara mamma igen. Men jag är helt förvirrad med dessa sjukdomar, jag vet inte vad är rätt och fel. På ett sätt var jag glad att jag fick hög feber - det borde ju vara ett tecken på att kroppen själv försöker ta död på bakterier/virus etc..eller? Kanske få ett slut på denna onda cirkel av förkylningar som kommer om och om igen. Att ta febernedsättande avbryter ju denna process. Eller? Vad tror ni? Blir det bara värre på lång sikt att ta medel för flunsor/förkylningar? Nu hade jag ju inget val, men jag bara undrar...

(På fotot: en av de bästa sakerna jag köpt på länge - en stark "handdamsugare" som t.o.m. D kan hantera, barnarbetskraft!!) I dag har jag ett berg av svettiga kläder, lakan med spyor etc att tvätta, jag borde hämta in ved, eftersom huset är jättekallt när inte tilläggsvärme kommer från kakelugnarna och spisen som min mamma brukar elda i varje dag. Det var hennes uppgift och nu märker jag ju hur stor hjälp det är. Värmde själv i går, men sen sov jag och hade inte kommit ihåg att stänga spjällen så största delen hade försvunnit till fåglarna...Mat på bordet ska skaffas, mera flunsamedicin köpas (den tog förstås också slut igår kväll, måste ännu gräva i mammas mediciner, kanske hon har något liknande). Det finns människor med mycket värre sjukdomar än jag och i mycket svårare livssituationer, men jag måste medge att de senaste dagarna varit oerhört tunga och skrämmande för mig.

Lite senare: fick just ett meddelande av en ängel, som frågade om jag behöver något från centrum. Nu behöver jag inte ge mig av till butiken själv. Bad också om hjälp med vedbärning av grannen. Jag avskyr att be om hjälp, men det kan inte hjälpas, jag börjar bli något av ett socialfall för byn.

Ännu lite senare: hjälp duggar tätt,en annan ängel hämtade den traditionella hönssoppan hem till mig! Man blir friskare bara för att man blir glad att det finns folk som vill hjälpa (allt som allt har fyra personer erbjudit sig att handla åt mig :).

På fotot D som "hjälpte" mig att byta lakan och bestämde sig för att "sova" på golvet. Testade t.o.m. med "tuttu", mitt svar "va??" och då ändrade han det till "höhhöh" (ungf) = trasa. Han måste ännu testa ibland om jag menade allvar med att napparna skulle till bebisarna :). Annars har saker och ting med honom ljusnat tack vare att han också går med på att sätta sig på pottan numera åtminstone ungefär en gång om dagen. Det inger hopp för framtiden!

Sista fotot är från dagen som jag misstänker är boven i det hela - dagen före nyårsafton var vi till Halpahalli, på mommos begäran. Jag tror det blev alldeles för tungt för henne och jag tror också att vi alla tre drog på oss någon bobba där. Dessutom tycker jag det borde vara förbjudet att parkera ett leksakståg precis vid ingången - det blir gråt och diskussioner direkt innan man ens hunnit handla något :(

7 kommentarer:

Anonym sa...

Stackarn...men det finns väl inget annat att göra än att låta influensan ha sin gång. Och tyvärr lär den vara långvarig. Beträffande mediciner och medel i förebyggande syfte och värkmedicin tycker jag absolut att man ska ta sånt. Febernedsättande medel gör precis det som det är tänkt för, d.v.s. tar ner febern, och värkmedicin gör bl.a. att musklerna slappnar av och värken däremot lindras. Själv har jag tagit influensavaccin flera höstar i följd och - peppar, peppar - sen dess har jag inte haft nån ordentlig influensa. Förkylningar visserligen, men aldrig med hög feber eller långvariga. Vitlök och ingefära och en massa annat är säkert också bra, men man ska inte ignorera den gamla beprövade skolmedicinen, tror jag.
Hoppas att du tillfrisknar snart och allt blir ok med din mamma!
Kram.
Maggi

Annika sa...

Faktiskt, jag tycker också du ska ta febernedsättande och värktabletter. Många tycker ju att man ska "rida ut" sjukdomar, men jag håller inte helt med. Du som dessutom har en liten ska absolut ta medikamenter. Till nästa ¨r tyckr jag du ska ta flunsavaccinet.
Så skönt att höra att det går framåt för din mamma. Hoppas hon får komma hem snart.
Kram!!

Jemayá sa...

Maggi: tack ska du ha och du har säkert rätt. Det ska vara en balans mellan "skolmedicin" och alternativt, så blir det säkert bäst. I och med att jag fick ner feber känns allt mera positivt igen, så det blir nog säkert helt bra än :), kram till dig

Annika: jag har stretat emot vaccinen, men som det nu är börjar jag nog luta mot att låta mig vaccineras för nästa vinter. jag tycks ju verkligen dra till mig allt som finns ens lite i närheten av mig. Jag tror min mamma inte kan komma hem riktigt snart, hon är väldigt svag än och de sa nyss då jag ringde att de misstänker något annat fel på lungorna som de ska kolla upp. Vet inte vad det kan vara, men jag får väl snart veta. Skönt att hon blir omhändertagen, speciellt nu då jag inte själv skulle orka göra det. kramar!

Anonym sa...

Hej, jag är ingen sakkunnig men håller med ovanstående. När man har småbarn att sköta (och gamla föräldrar) måste man bara få det att funka. Och varför ska man lida när det finns ngt som lindrar; tycker nog att du har fullt upp ändå. Förstås har jag inte lagt mig in i feberns verkningar m.m. Jag tar alltid febernedsättande; man vilar nog bättre då och visst är det viktigt att man känner sig positivare också :)

Hoppas det reder upp sig för din mamma. Bäst att hon är på sjukhus nu både för dig och henne.

På tal om socialfall (som du nog inte upplevs som antar jag) undrar jag om inte du kunde ha rätt till hemhjälp tillfälligt just såna här gånger då du eg är för sjuk för att ta hand om D. Så borde det vara tycker jag och kanske man nog får det bara man orkar fråga. Men, det är ju det man sällan gör när man är sjuk! Det tycker jag att skulle vara en av de värsta sakerna med att vara ensam mamma; vad gör man då man blir sjuk själv? (Eg tycker jag pappan borde hämtat honom iaf; varför skulle inte han kunna sköta D även om D är lite sjuk eller möjligen för med sig bobbor. Sånt får ju inte du välja...)

Fick du skivan ur DVDn? Har du prövat m att dra ur kontakten? Låter enkelt men så var det hos oss en gång, Vi fick rådet att ha ur strömmen i 10 min så "nollställdes" ngt och allt funkade igen när vi stöpslade i. (men det kanske var en VHS då jag tänker efter)

Tänker på er!
(..äter pencillin andra ggn på en månad mot angina...mår bra just nu!)

Anonym sa...

Precis som du försöker jag i det längsta inte ta "vanliga" mediciner. Men ibland bara måste man för att klara av vardagen. Tänk som så att det är en stor stress för kroppen att ha t.ex. svår värk hela tiden så känns det bättre att ta medicin. Influensavaccin har jag inte prövat på, det hjälper ju bara mot en sorts influensa, om jag förstått saken rätt.

Sköt om dig!
Kram, Helén

Anonym sa...

Hej

Kan det eventuellt vara så att det finns mögel nånstans i huset du bor i och att det är en (bidragande) orsak till att du är förkyld så ofta?

Håller tummarna för att allt ordnar upp sig.

HKR

Jemayá sa...

Ann-Marie: Sådär är det ju, när man är mitt i något fungerar man inte riktigt logiskt - jag tänker på detdär med att be om hjälp. Jag har faktiskt en gång frågat om det och jag kan få hemhjälp, men det kostar förstås, så i det längsta måste jag nog försöka klara mig själv, eftersom sjukdom också ofta betyder inkomstbortfall. Dessutom blir det ju oftast så att man blir sjuk till veckoslut och då är det ju mycket svårare att hitta någon att be om hjälp av. Blev nog besviken på pappan att han inte ville hjälpa, fast jag delvis förstår, men jag hade ändå hoppats på lite medkänsla. Dvd skivan har tyvärr halkat in i maskinen på något sätt (jag misstänker att D hade så fart på när han satte i skivan så den for för långt in, inte fastnade i rätt spår). Kopplade ur den igår och skulle skruva av höljet och enkelt plocka ut skivan (försökte skaka ut den först...)- men si så har de mer eller mindre nitat fast locket, det går inte att skruva upp det, inte med normala skruvmejslar i varje fall :(. Till saken hör att jag faktiskt köpt en ny dvd/videospelare före julen, vår video där nere håller på att ge upp. Hade inte hunnit ta fram den än, så nu fick jag då ta den istället. Tur i oturen! Ni har inte heller haft det lätt hos er - tur att ni har mediciner i allafall, hoppas de biter bort alla bobbor och att resten av 2009 blir friskt!! kram!

Helén: jag får nog pruta på alla principer nu, i går kväll då näsan var igenmurad tog jag snällt nässpray igen :). Förresten, som det nu verkar orkar jag inte ställa till med januariträffen, ska fråga om någon annan kan tänka sig ha den istället. kram till dig!

HKR: det har jag faktiskt inte tänkt på...men jag har för mig att mögel förekommer i hus som är för täta, det är ju absolut inte vårt problem Det drar här och var, eftersom det är ett 100-årigt trähus...men vi ska troligen isolera ett golv snart, jag ska fråga byggkarlarna vad de tror. Tack för tipset!