fredag 23 januari 2009

Show and tell: min farfar

Min farfar Erik Böös, efter namnet på byn i byn, var född 1874. Han var inte äldsta sonen, utan seglade iväg till Amerika för att söka lyckan. En snäll farbror med tillgång till ett program på datorn med passagerarlistorna på emigranter, hittade hans avresta från Hangö, tror jag det var. Tyvärr hade det blivit någon sammanblandning, så registernumret han hade när han avreste var tecknat i ett annat namn framme i New York, så vi tappade spåret på honom någonstans under färden över Atlanten. Om jag minns rätt jobbade han i gruvor i cirka sju år tills budet kom hemifrån att hans bror hade avlidit och han skulle komma och ta över hemmanet. 1903 gifte han sig med min farmor Anna.

Någon gång i början av århundradet byggdes huset vi bor i nu. Jag har ett gammalt foto där Erik och Anna står framför huset med sina två små döttrar och en piga. Anna är gravid med min pappa – han föddes 1910. Erik jobbade också en kortare tid i en guldgruva i Sydafrika, men jag är lite osäker på om han redan var gift och hade familj då (vet inte vart jag satte pappren som jag fick av den snälla farbrorn…). Om jag kommer ihåg rätt står det ”Germiston” på baksidan av ett foto jag hittat därifrån (mycket illa tilltygat, sätter med det här, farfar längst till höger).


Jag har förstått att Erik (D bär hans namn som ett mellannamn) var socialt rätt aktiv. Han kunde finska och om jag kommer ihåg rätt (min faster har berättat lite om honom) så kom folk hem till oss för att få hjälp med finska papper. Jag kan tänka mig att han varit en rätt hetlevrad person – vi har ganska mycket temperament i vårt släkte, vilket syntes speciellt i min farbror och pappa och jag tror det kom från honom. Erik dog redan 1932 i ”minsjukan”, det vill säga hans lungor hade blivit förstörda av jobbet i gruvorna.


Någon gång i början av 1900-talet skulle man välja efternamn, det vill säga inte mera ta faderns. Erik Nilsson Böös har jag också sett på Erik. Min farfar lär ska ha kommit hem och sagt att det blir antingen det vi har nu, eller Laurence! Jag önskar att han helt enkelt skulle ha tagit vårt hemmansnamn – Storgård – för det finns ett adelssläkte i södra Finland med det släktnamn han valde, vilket ju är lite pinsamt….Jag är i alla fall glad att han inte valde ”Böös”, även om det kanske skulle ha passat. Jag tror jag läst att det troligen kommer från tyskans ”böse” (= arg). En å rinner ju igenom Jeppo, och tyskar ska ha hittat hit någon gång på 1600-talet, tror jag det var. Med tanke på vårt temperament, skulle det ju ha passat, men speciellt vackert är det inte!

Tyvärr finns det väldigt lite sparat, det skulle ha varit så roligt att läsa brev hem, eller hitta hans pass eller något, men de är borta. När jag var liten var vinden ett ställe där man kunde hitta allt möjligt, men nu har jag gått igenom nästan allt – i somras hittade jag ännu en bunt med brev som min pappa och hans bror som stupade, hade skrivit hem från fronten, men mera finns det nog inte. Min farbror Alfred, som bodde med oss då jag var liten, hade ett jättebra minne och höll reda på släkt och sånt. Tyvärr var jag inte speciellt intresserad då...nu är han också borta sedan länge. Enda jag har kvar som vet lite är min 100-åriga faster. Föreslog åt henne att jag skulle komma och filma med video och hon skulle berätta om saker och ting från förr: "nej, nej, jag vill inte bli filmad". Jag borde ta mig tid att fara och hälsa på henne med ett anteckningsblock, men det finns så många "borden" hela tiden...

13 kommentarer:

Annika sa...

SÅDÄR ska dagens fredagstema se ut!
SÅ BRA du beskriver allting, och vad intressant. Jag satt hela tiden och funderade över ditt efternamn och undrade hur du kunde heta så annorlunda mot Böös. men nu fattar jag.
Jättebra!!! Jättebra inlägg!!
Din farfar var en FÄRGSTARK person!!
KRAMAR!!

Anonym sa...

Vilket inlägg! det bara spirar av historia! Riktigt underbart! Och även om jag tycker att Böös vore ett coolt namn så tror jag att det används för 'skit' på skånska, som mög och bös, fast jag vet inte om jag har helt fel och är ute och cyklar... Men jag skulle gärna ha hetat Böös i efternamn!
Ha det bra!

Fritt ur hjärtat sa...

Underbart! Erik och Anna precis som i "Värmlänningarna" säkert liknar historiorna varandra på många sätt. Jag tycker du vet massor!!

Fritt ur hjärtat sa...

Du har en utmärkelse att hämta hos mig.

Anonym sa...

Intressant inlägg!! Passa på att fråga fastern så länge hon är i skick och kan berätta....

hälsar Britt-Mari

Jemayá sa...

TAck Annika, det var roligt att höra att du gillade inlägget :). Tycker det är lite lustigt att jag s.a.s. följt i hans fotspår då jag besökt både USA och Sydafrika och nu rustat upp huset han byggde. Skulle vara intressant att få reda på mera om hans sju år i USA, får börja göra forskning sen som pensionär :)

Leopardia: jösses, ännu värre än "arg", detdär med "skit"!! Jag antar att det skulle vara ett originellt namn i varje fall...men nu har jag ju ett adelsefternamn i stället :). Kom gratis in på deras slott (var museum, helt eller delvis, kommer inte riktigt ihåg, det var en tid sedan) då jag sa vad jag hette i efternamn :).

Fritt..: jasså, det var intressant, borde läsa den, kan tänka mig att livet där var rätt lika här! Ju äldre jag blir, desto mera intresserad blir jag av att veta mera och förstå mig själv också via mina rötter, som ju är djupt i jordbrukarsläkten.

BM: jo jag vet, men....

Petchie75 sa...

Vilket intressant fredagstema det har varit den här gången - så spännande att läsa om allas våra farfädrar och deras olika öden. Jag är imponerad över de som åkte fram och tillbaka över Atlanten i början av 1900-talet - undra hur det kändes för dem som återvände till Norden efter flera år i Amerika...
Oj, en 100-årig faster - tänk vad mycket hon skulle kunna berätta, men jag förstår att du har annat att tänka på just nu!
Ha en fin helg, och håller tummarna att din mamma forsätter att krya på sig.
Stor kram!
PS Vilken dag du har haft idag, jobbigt när allt blir fel men du fick ju iaf en räkmacka (låter smaskens tycker jag)

Anonym sa...

Gör det inte så märkvärdigt när du besöker din faster. Jag har bandat många gamla mänskor under våra samtal. Speciellt mina föräldrar. Vi har "bara pratat" för det mesta; det gäller att inte få dem att känna sig intervjuade (även om det är det du gör)och inte göra så stor sak av det.
Jag hade tur som hade en far som skulle ha berättat vadsomhelst fast i direktsändning i TV.....

Men som du säger, det finns så många borden och måsten. Man kan inte ta vara på och dokumentera allt även om man skulle vilja. Ta ingen stress!

Jemayá sa...

Petra H: jag tyckte också det var ett härligt tema att ta sig an - och att läsa hos andra (har inte hunnit hela varvet än...). Önskar jag fått veta lite mera om farfars tankar och erfarenheter, men hans barn verkar inte alls ha varit intresserade av att få veta, eller kanske det var så att man inte frågade sina föräldrar så mycket på den tiden. Har förstått att han var rätt sträng också. Det blev faktiskt en riktigt bra dag, trots lite dålig start - jag behövde egentligen mera en dag utan "borden och måsten", så jag är riktigt nöjd och belåten :). kramar!

Ann-Marie: jag jobbar ju ibland för lokaltv, så jag tror hon trodde jag menade en intervju för dem. När jag orkar ta itu med saken, ska jag nog försöka göra ett besök med min enkla videokamera och hoppas att hon inte bryr sig fast jag ställer den på något skåp t.ex!

Anonym sa...

Väldigt intressant inlägg :) Är ju intresserad av släkt jag också så det var riktigt intressant. Jag skulle nog också rekommendera att du besöker din faster så att hon kan berätta lite. Jag borde också ha frågat mera av släktingar som nuförtiden är borta. Men ha det bra dit i Eriks gamla gård :)

Jemayá sa...

TAck Victoria, jag hörde vid massagen att du har ett specialintresse :). Vi ska se när jag tar mig i kragen och besöker Hagalund, nu just känns det som om jag inte riktigt orkar med det...ha du det bra dit i huvudstaden också!

Anonym sa...

Väldigt intressant berättelse om din farfar! Det är viktigt att man tar reda på olika saker angående sina förfäder så länge man har någon som kan och minns berätta hur det var.
Marianne

StrandMamman sa...

Kom på att jag glömde kommentera det här inlägget förra helgen... bättre sent än aldrig! Tycker att du gjorde en jättebra beskrivning av din farfar och hans liv, roligt för D att läsa då han blir äldre!