söndag 18 januari 2009

En dag i sänder

När jag börjar gråta, har jag svårt att få slut på det, men å andra sidan kanske det är helt bra att riktigt sjunka ner i det någon gång. I fredags sörjde jag mamma som om hon redan skulle ha dött. Ringde hennes väninna och kusin för att förvarna dem. Men sen då jag var tvungen att hämta D från dagis gick det ju inte mera, bara hans närvaro gjorde att tårarna torkade och jag fick skärpa mig. I går kändes det mycket bättre, kunde fungera normalt och hade inte mardrömskänsla. Men huset känns så fruktansvärt tomt, inte blir det heller bättre av att det är så kallt, och då borde man elda nästan hela tiden där nere och det orkar jag inte. Följaktligen är det kallt och dragigt och D och jag är nästan bara på vinden (vår våning) när vi är hemma. Min mamma har varit mig till stor hjälp bara genom att finnas här, en annan människas närvaro är så stor. För D har det varit viktigt, jag känner mig så otillräcklig nu, jag måste ju ändå se till att vi har mat på bordet etc etc och har varken tid eller ork att leka speciellt mycket. Det tyngsta kanske är att jag redan mentalt hade ställt in mig på att den svåraste tiden var förbi, det var en sådan lättnad att få hjälp av dagis och eftersom det nu bättre går att kommunicera med D och han kan underhålla sig själv i små portioner och t.ex. lägga pussel med mormor, hade jag redan dragit en suck av lättnad. Nu får jag suga in den sucken tillbaka. Jag kunde ju lätt lämna honom ensam med mormor om jag till exempel for till butiken, det kan jag ju inte göra nu. Jag får se till att skrapa fram energi att hälsa på mera hos folk, för att föra in mera liv i hans liv. Det är lessamt att säga, men nu är jag glad över hans pappas familj, där får han tillbringa ett normalt familjeliv som kontrast till det ensamma här med mig.

Och mormor då (på fotot med D på hennes 85-årsdag i november)? Det var lagom trevligt att se en likbil framför hvc när vi kom igår, någon annan familj hade stor sorg. Hon reagerade knappt alls på oss, orkade knappt hålla upp ögonen. Men plötsligt då jag sa att vi måste fara nu, sa hon "far ni nu" helt klart och tydligt, så ändå måste hon ha vetat att vi var där. Jag fick i henne några skedar glass och hon ojjade sig tack och lov inte, det skulle säkert ha varit lessamt för D att höra. Hon hade fått morfin två timmar före vi kom. Hon har urinvägsinfektion och dåliga njurvärden, enligt läkaren beror de också på hjärtat. Som sagt, vi får ta en dag i sänder. Just nu klarar jag av att blockera bort all oro över alla praktiska saker. En fördel med att ha nått denna höga ålder av 45 är ju att man varit med om svåra saker förr och vet att ibland kan saker och ting lösa sig helt mirakulöst. Och även om man mister någon kär människa, går livet vidare. Trots att tillvaron är svår nu, hoppas jag och tror att jag ännu någon gång får uppleva tider när jag är lycklig, glad och tämligen bekymmersfri.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Äldre människor blir mycket sjuka när de får urinvägsinfektion, men efter ett par dagar börjar hon må bättre ska du se.Min gamle far får med jämna mellanrum urinvägsinfektion och han blir så sjuk och dessutom "bortblandad", men hittills har han tillfrisknat efter varje infektion. Det är ledsamt när ens föräldrar blir gamla och sjuka. Som du skrev så har du nu Daniel som hjälper dej att se framåt och som ger dej glädje.

Anonym sa...

Det är som anonym skriver att äldre människor ofta blir väldigt sjuka när urinvägsinfektionen slår till. Jag hoppas och tror att din mamma ännu ska piggna till och finnas kvar i ditt och D:s liv många år ännu. Vi håller tummarna här på Åland!

Anonym sa...

Ja man blir nog riktigt lessen då man läser allt som ni varit med om den sista tiden, vilken berg-o dalbana alltså. Hoppas innerligt att allt ornar sig till det bästa, hur det än blir. Men lille D kommer att hålla dej flytande !

Linda sa...

skickar en bunt med styrekramar åt dig!Jag hoppas att det ordnar sig med din mamma. Men som sagt är det ju tur att du har D nu som får vardagen att rulla på iaf. Ett tips: Vår V har blivit jätteförtjust i bolibompa spelet på nätet. Han kan inte spela själv men då jag är trött är det en lätt sak att göra med honom så han är nöjd. Du hittar spelet via svt och bolibompa sidan.

Anonym sa...

Vilka härliga bilder på D och specielt bilden med D och mormor på är så bra! Vilken tur att du har D som lyser upp din tillvaro nu då din mamma är dålig och allt är så bekymmersamt!
Styrkekramar!
Marianne

Jemayá sa...

Anonym: hon har nu fått dropp och orkar lite reagerar på omgivningen, fick jag höra då jag ringde. Men hjärtat går inte att reparera och det orkar inte riktigt mera.

Katt: jag önskar så att du hade rätt, men realistiskt sett behövs det ett stort mirakel för att det ska ske.

Anonym: så är det, tack och lov för honom, han är det enda jag har

Linda: tack för tipset - låter bra!!!

Tack Marianne!!

Fritt ur hjärtat sa...

Här kommer också styrkekramar.
Finns inte så mycket jag kan sägam kloka ord hittar jag inte. Tänker på dig mycket!! Försök att tänk på att var sak har sin tid, det kommer nya tider, det kommer bättre tider.

Annika sa...

Massor med styrkekramar och tankar kommer från mig också.
Vet inte vad jag ska säga, men det är för sorgligt för er , och för DIG! Jag förstår! Jag förstår!
TANKAR och KRAMAR från mig!!

Anonym sa...

Ni finns med i mina tankar. Styrkekramar!

/Helén

Petchie75 sa...

Stora stora kramar från mig också, och jag håller tummarna att din mamma redan mår bättre. Underbara bilder på D...
Kram!

Anonym sa...

Kram från mig också. Det har verkligen varit en tuff vinter för dig! Tack, jag såg att du gav mig email-adressen, det har varit hektiskt så jag är sen som vanligt med allting, men ska skriva ett par rader ikväll.

Jemayá sa...

TAck till er alla - jag uppskattar verkligen varje kommentar, förstår att det är svårt att säga något alls, men bara ett "hej" är skönt att få, att veta att någon följer med och ger på det sätt sitt stöd. Det är oerhört viktigt - en stor tröst för mig! kram till er alla!!