söndag 25 januari 2009

Spontant!

Vad glad jag blev i går kväll, hade tänt ljus, spelade avkopplande musik, läste en bok om stresshantering med en kopp te i handen. Lugn och ro, skööönt. Då fick jag besök - en väninna tittade in med ett kuvert och sa i förbifarten att hon och dottern är på väg på bio. Jag ville förstås veta vilken film och när jag hörde vilken de skulle se, satt jag plötsligt i baksätet på deras bil :). Som mitt liv nu just ser ut, blir det inte så ofta av att göra ex tempore grejer, därför var det extraskojigt att plötsligt få åka till stan på bio. Oftast är jag för trött för att själv åka någonstans på kvällen, efter att jag fört D till sin pappa på morgonen, men att få sitta på med någon annan var toppen! Tror jag sist var på bio i somras på "Mamma Mia", nu såg vi "Australia". Som helhet fin upplevelse, Nullah var helt underbar och han "Drover" fick det att pirra till...åh, vad länge sen någon man sett på mig "på det sättet"! Om någonsin, kom jag plötsligt på. Det är väl rätt sällan det är så intensivt i ett förhållande som när de ser varandra i slutet: "Your alive!!" (eller vad han nu sa...).

Ja suck, ibland kommer en känsla över mig, en saknad över närhet. Rätt sällan, tack och lov, vardagen ger inte rum för sentimentalitet. Skulle knappt komma ihåg hur man kysser någon, för att inte tala om annat...Någonstans läste jag att under detta år finns stora chanser att träffa livskumpaner. Nu just skulle jag varken ha ork eller rum i mitt liv för fler stora känslor, men ändå sitter ju en längtan i en - att åtminstone träffa någon som man liiite skulle bli intresserad av, det skulle ge lite extra glans åt tillvaron. Får försöka boka in flera biobesök i vår och se filmer med snygga manliga huvudrollsinnehavare, det tror jag redan skulle pigga upp mig :).

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen! Jaaaaa,a visst är Hugh Jackman underbar, man bara smälter. Bryan Brown har åldrats rätt fint också, han var rikit namupala i mina ögon för ett antal år sedan. Nullah är ju så himla rar o klok i filmen.There is a touch of magic.
Parförhållanden är egentligen "overrated", visst saknar man det då man inte har det, men sen då man är i ett o varit ett antal år, så....njaaa...jag har börjat inse att det sällan blir som man tänkt o drömt om. Vart fan försvinner dendär romantiken rikit?
Jag är glad du fick se filmen, det var som på beställning till dej. Kram Katri.

Anonym sa...

Jag blev också helt betagen av "Australia". Tyckte den hade ALLT en bra film bör ha. Fina skådespelarprestationer, spänning och dramatik, romantik, berörande, underbart vackra landskap, historia och fakta om aborginiernas liv etc. Trodde aldrig jag skulle orka sitta på bio nästan 3 timmar. Hade räknat med åtminstone ett par "Marlboropauser", men det gick hur bra som helst. Fantastisk film. Glad att du fick se den.
Och - spontana saker borde man kanske göra lite oftare. Det är sånt som piggar upp.
Jag var förresten och lyssnade till Tommy Nilsson på Stass i fredags.
Ha en riktigt bra vecka! Kram.
Maggi

Anonym sa...

Blir så glad att du fick den spontana upplevelsen att fara o se biofilm helt spontant. Det behövde du verkligen ! Kan inte låta bli att gapskratta åt din roliga humor om avsaknad av romantik...!

Anonym sa...

Haha, vilket underbart inlägg. Jag måste helt klart gå och se Australia och få lite pirr. :-)

Jemayá sa...

Katri: jag kan ju inte uttala mig om långa förhållanden, men har en (kanske naiv) bild av att romantiken borde finnas där någonstans och poppa upp med jämna (om än långa) mellanrum! Detdär att man plötsligt känner ett stygn av nyförälskelse då man ser på mannen som kanske just då ...vad vet jag, gräver i potatislandet tex :). Kalla mig gärna romantiker :)

Maggi: som helhet gillade jag filmen, men irriterade mig på vissa saker, speciellt i början, t.ex. tyckte jag inte Kidman var trovärdig som tillknäppt. Men det var jätteskönt att få gå på bio igen och se stora känslor :). kram till dig, ha en bra vecka!

Anonym: ja, tack och lov för lite eskapism på bio, det säger jag bara!!

Maisoui: Det beror ju på din "manssmak", men månne inte Drover tilltalar dig också :). Och det finns mycket annat bra i filmen också!

Annika sa...

jag har inte sett Australia, alla prisar den på bloggarna. Men den har knappt fått en enda nomimering till Oscarsgalan.
jag ska se den, när den kommer ut på DVD.
OCH, U!! DU vet kanske att Hugh Jackman är värd för årets gala!! HIHI!!
KUL att du kom iväg på bio s¨där helt apropå!!
KRAM!!

Marianne sa...

Ett så fantastiskt fint inlägg du har gjort om din farfar! En så spännande man han var, och så företagsam! Det är nog inte bara humöret som har gått i arv, jag tror hans företagsamhet också har hittat vägen till dig, för hur skulle du annars klara av allt du gör! Och vad härligt att du bor i det hus han byggde en gång i tiden. Verkligen ett arv att förvalta och hålla kärt.

Skönt att höra att din mamma är aningen piggare. Att hon verkar lite nere är kanske inte så konstigt, både urinvägsinfektion (som äldre ofta blir väldigt förvirrade av!) plus morfin. Nu hoppas vi att det fortsätter på rätt väg för henne!

Så roligt att hamna på bio så där helt oplanerat! Hoppas du får fler möjligheter till spontanitet framöver. Det är ju inte så lätt med den saken när man har små barn. Hur gammal är din son? Han är förresten väldigt söt såg jag på foton här nedanför!

Kram till dig och din mamma!

Jemayá sa...

Annika: jag förstår att den inte fått nomineringar, för den var lite ojämn, men om Hugh är värd, ska jag ABSOLUT se till att se galan :). Något att se fram emot!!! kramar

Marianne: tack, vad glad jag blev över ditt inlägg!Har inte tänkt på att jag kan vara lika honom på andra sätt också, vi har ju båda haft många olika skeden i livet, "omstarter" på olika orter också!

Mamma verkar bli starkare och mera medveten dag för dag, lite förvirrande då läkarna varit så pessimistiska. Försöker låta bli att tänka varken bu eller bä utan bara ta varje dag som den kommer.

D blir tre i maj - satt just själv och tittade på honom hur stor han blivit. Lite egen tid gör gott, det är så roligt att få hem honom igen efter att han varit hos sin pappa, jag liksom "ser" honom bättre då igen! Kram till dig dit långt bort :)

Saltistjejen sa...

Jemaya,
jo jag känner såklart igen dig och att du har kommenterat hos mig ibland. :-)
Skönt att du kunnat vila lite och väldigt bra att du fick gå lite på bio också! Jag cill sååå gärna se Australia men vi har inte kommit oss för med att försöka fixa barnvakt än. Får se om det blir snart eller om vi ser filmen när den kommer på dvd istället.
Och du det där med relationer är alltis knepigt. Jag förstår att du kan sakna närhet till någon ibland. och att vara i en parrelation. Och självklart tror jag det finns någon där "ute" som skulle passa dig perfekt. För jag tror att alla kan hitta någon som det "klickar med". Att det finns någon för alla alltså. men timingen ska vara den rätta såklart. Kanske skulle man inte ens klicka med samma person beroende på NÄR i livet man träffas. Man befinner sig ju alltid i olika perioder i livet och det ska stämma med det också.
Men visst, du ska inte känna att "alla" som är i en relation har det bra. Och det är klart mycket bättre att vara singel än vara i en parrelation som är dålig.
Stor kram till dig nu! Och jag är jätteglad att din mamma verkar starkare också.

ulrika v sa...

Härligt med spontant biobesök! Vi var i går med lilleman på Mammu Mu, biopremiär för honom, helt skoj det mé. Fast synd att det inte blev någon Nia-dans. Har inte testat det, men tror att det kunde vara skoj. Går nu själv fyra lördagar på afrodans och fick faktiskt tårar i ögonen redan vid uppvärmningen första timmen, vad jag saknat att röra mig så till musik! Har märkt att kulturupplevelser berör mig starkt nuförtiden, teater, film, dans, musik... antagligen för att det var en stor bit av mitt liv förut och det är en viktig bit av det existentiella livet, så fortsätt njut av män på bio och sköna stunder! Härligt också att din mor verkade starkare igen, det finns hopp och det finns kärlek, vad är bättre än det! Kram ulrika

Anonym sa...

Men så bra att du fick en trevlig kväll, det är dig väl unnat så mycket som du har haft den sista tiden. Jag har hört enbart positiva kommentarer angående Australia, men jag väntar med att se den tills den kommer på dvd.
Marianne

Jemayá sa...

Salitstjejen: detdär var väldigt vist sagt - att tajmingen med att träffa rätt person måste vara rätt, det har jag inte riktigt tänkt på! Största delen av mitt liv har jag varit singel, så jag tycker det skulle börja vara dags med lite längre förhållanden så småningom...för jag kan inte annat än tro att vi trots allt inte är ämnade att leva ensamma, fast man kan ha ett hur tillfredsställande liv som helst som singel, så är ett ensamt liv alltid ensamt. Nu är jag ju faktiskt inte ensam, jag har ju en liten man vid min sida :), men jag hoppas att det inte alltid bara ska vara vi två! kram!

Ulrika: jag har funderat när jag ska kunna ta med D på bio, det ser jag fram emot!! Jag förstår hur du kände det med dansen - man förstår verkligen uppskatta konstupplevelser och att själv få göra något man njuter av, då det blir så sällan. Hoppas ni alla mår bra och tiden räcker till allt :). kram!!

Marianne: tack, är också glad att "vinden vänt" och allt känns gladare nu :). kram