lördag 31 maj 2008

Senaste dagarna

Det är bra att jag får en hjälpreda i trädgården...tänker helt kallt utnyttja barnarbetskraft där :). Medhjälparen är ivrig, men riktigt rätt blir det ju inte alltid, men det är ju tanken som räknas. Han har redan rätt bra lärt sig att "man inte ska trampa på mammas blommor" och detta med bevattning är populärt...fast det far på lite konstiga ställen ibland.
Häggen blommar så fint nu....

liksom äppelträdet...





och tulpanerna...




Vad månne D har för ärende....?

















jaaa, vem är det som sänkt traktorn och lastbilen i min damm...och rivit bort fontänen :( :( :( - säkert katten.





I går kväll måste jag springa ut i pyjamas för att fota vyn som syns från vårt köksfönster, men fast jag hur försökte, fick jag inte horisonten rak :(. Tycker att "broddin" (vet inte vad det heter på standardsvenska..) är så fin, och busken jag kämpade med i somras för att flytta, blommar så fint nu. Tyvärr kände jag mig så hängig, så jag kollade febern - stegring igen :(.

Förde D till hans pappa i morse (kände mig rätt ok igen, lite snuvig bara). Nu kommer han troligen att börja bli över natt varannat veckoslut, jag hoppas han är mogen för det. Jag behöver det...Som vanligt hade jag många saker att handla i Kby, men jag hade inte planerat klädköp. Men i motsats till för två veckor sedan, passade allt jag prövade, fick t.o.m. på mig ett par M-storleks shorts!!! Så mycket har jag inte gått ner, men det var ändå mycket trevligt :). Köpte faktiskt en hel del sommarkläder, så behöver jag inte bli sur över de gamla som inte ryms på. Sen var det dags att uppvakta studenter - det är mycket uppvaktande på gång dessa veckor, vilket förstås är trevligt. Kom på först då jag kom hem att jag inte tog något sött på varkendera stället jag var till - fast jag inte ens tänkt att jag inte skulle göra det! Kanske värsta sötsuget börjar ge med sig! Hurra! (gillade fotot, men så märkte jag att där är något under de gula blommorna - Ds mandarinbit! Han suger bara ur saften och lämnar resten...hade inte märkt att han satt det på brickan :)
Jobbade i trädgården då jag kom hem, men när jag inte orkade mera, satte jag mig i gungan och bara njöt. För första gången i år var det så vindstilla och varmt att man kunde sitta ute på kvällen barfota, i kortärmat. Hääärligt, mera sådant! Myggorna har ännu inte hunnit vakna till - jag tycker förresten att det är ovanligt lite insekter nu, trots att häggarna och maskrosorna blommar som bara den, syns inte många fjärilar eller bin till :(.



Nyfikna Fia vill förstås kolla om det är något gott som jag har i glaset :)
Köpte denna trädgårdsprydnad för en tid sedan, tycker den är fin, men har inte riktigt hittat rätta stället för den ännu, flyttar den hela tiden.
Det var så skönt att bara kunna sitta och titta runt sig, njuta - och kasta iväg ett foto nu som då :)














Förr fanns det massa med sparvar i vår trädgård, nu har pilfinkarna tagit över. Har två holkar i rönnen bredvid gungan - de kvittrade och tjattrade och hade brådis att mata ungarna. Fast detta exemplar satt mest bara och sjöng :)
Så tog det slut...och jag fortsatte med att ta hand om mig själv inomhus. Fick äntligen skjunka ner i det varma badet jag så desperat ville ha för två veckor sedan. Har också en väldigt intressant bok på gång (hittade den faktiskt på Prisma av alla ställen! Har bara hunnit läsa någon sida hittills, men nu har jag chansen att läsa lite mera...om jag orkar, märker att jag börjar bli trött) - "Bortom fruktan - din guide till frihet och glädje", Don Miguel Ruiz. En "new age " bok, påminner mig lite om Carlos Castaneda, som jag var helt förtrollad av i 20-årsåldern. Hoppsan vad allt detta tog länge, det är nog sovdags nu. Nati, nati!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad sommaraktigt och fint det ser ut på bilderna!

Nu har jag försökt läsa ikapp lite efter att ha bloggpausat ett tag, men får nog inse att jag missar en hel del.

Jag läste om att du kände för att flytta till höghus, ja kanske på skoj, men måste säga att jag tycker du gör det himla bra som orkar med barn, jobb och hus och gård alldeles på egen hand.

Nu ska jag göra kaffe. Kopp på dig!

Anonym sa...

Underbara bilder o trevlig text. Krya på dej och, ja, bra om du får lite mer egen tid....Jag förstår inte hur du orkar med allt, men det är ju så att måste man så måste man. Fint att du lyssnar på kroppens signaler o agerar efter det. kram Katri

Annika sa...

Helt underbara bilder, Ulla!!
Men jag håller med, varför är det så svårt att få horisonten rak? Det är ibland ett omöjligt uppdrag.
Sommaren är hos er nu! Underbart!
Vad bra om D kan börja vara hos sin pappa mer.

KRAM!!

Anonym sa...

hej, superfina bilder, du är otroligt duktig att fota. Och D har blivit så stor, tänk vad tiden går fort. Känns ibland att man inte riktigt hinner med. Ha det bra, kram Kiika

Anonym sa...

Hej! Kul med bilden på D och vattenkannan, precis som om det var våran N som stod där. Hon är också flitig med att hjälpa till men inte mycket vatten hamnar ju där det ska. Men...den som inte gör något lär sig heller inget... Trevlig sommar!
N:s mamma

Jemayá sa...

Hej Matilda, roligt att ha dig med igen! Har nog kollat din blogg allt emellanåt (varit aktivare med läsandet igen som omväxling). Tack för dina ord - bara jag skulle få vara frisk skulle jag orka hur bra som helst, men dessa j.....a förkylningar/flunsor gör det verkligen tungt mellan varven :(

Katri: jo, man orkar när man måste, och för det mesta gillar jag ju att ha många järn i elden. Hoppas att jag får stärkt motståndskraften i sommar - sol, värme, goda vänner och mera motion gör säkert susen :).

Annika: gotograferandet är något av ett mysterium, ibland lyckas det jättebra, och så plötsligt blir det inte alls som man tänkt sig det :). Och jo, det känns jätteskönt att veta att jag har möjlighet att vila och hinna i kapp varannan lördag, då D är hos sin pappa!

Kiika: det är lustigt med tiden, man är så intensivt med hlea tiden att jag knappt kan förstå att jag haft en liten bebis, det känns redan som ett annat liv! Ska du hinna och hälsa på oss i sommar, kanske med barnen?

Ns mamma: trevlig sommar till er med, kanske vi ses på något evenemang i sommar - vi brukar ju stöta på varandra ibland :).