tisdag 14 april 2009

Bara skit ;)

Livet på landet visar sig från sin bästa sida. "Slurpslörp" sa det häromdagen då jag spolade på toan. Det lät oroväckande och eftersom den mesta snön äntligen smältat bort, kikade jag in i ...nå, vad heter det.. vi säger som det är - skitbrunnen igår. Ryggade nästan tillbaka, bra att inte något hoppade ut ur den proppfulla brunnen (jo, jag kom ihåg att den borde tömmas en gång mitt i renoveringen, men glömde det lika snabbt...). I dag ringde jag first thing till "brunnstömmaren" (herregud, jag kommer inte på någo termer mera!!), men han hade en chaffis i Lappland, en annan på operationsbordet, så jag får snällt vänta till i morgon för tömning. I något skede fick jag för mig att kolla in om jag kanske hade dahlior i källaren. Gissa vad jag hittade där? Skitvatten (tror jag, iddes inte snusa där speciellt länge...). Skoj. Mamma kom ihåg att en annan kall vinter kom vattnet in på våren, då rören hade frusit igen. Har inte vågat diska eller byka idag och bara använt mormors gamla toa med annan brunn. Vill inte riskera ett "SLURPSLÖRP" och så har jag hela härligheten in på golvet.

7 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Ojdå! TUR stt du iallafall fick upp ögonen för den fulla brunnen nu. Det är inte kosntigt att du glömde det mitt i renovering och annat, men som sagt tur att ingen större skada skett hittills.
Hoppas nu att du snart får den tömd innan det blir ett slurslörp... :-)
kramar!

Jemayá sa...

Jag har ännu svårt för att komma ihåg alla rutiner med egnahemshus, som brunnstömning, sotning (borde jag också beställa) och att beställa olja, t.ex. Efter över två månader borta var det en av de första sakerna min mamma sa när hon kom hem - har du kommit ihåg att kolla om vi har olja i tanken :). Tänkte just att det var tur att slörpet inte kom just före påskens långhelg! Tur i oturen verkligen!!

underytanjag sa...

Haha jo det har sina sidor att bo i hus! Lycka till!

Annika sa...

JA!! Jag minns när Närpes Renhållning kom och tömde min mormors skitbrunn i Norrnäs. Vilken STANK!! GOSH!!
NASTY ULLA! Hoppas det ordnar sig snarast!!
har ni inget gammalt dass på gården som du kan använda?
kram!!

Anonym sa...

I know the feeling, vi haft pissvatten inströmmande ett par gånger pga full skittank kombinerat med mycket snö, som täckt locket, som pluppar upp när tanken är full....yök.Men hoppeligen lär man sej att minnas bättre.Men kolla nu noga att det inte blivit nån fuktskada dit i källarn, så inte mögel börjar gro o klättra upp.Kram Katri.

Jemayá sa...

underutanjag: sådana här gånger önskar jag att jag ännu bodde i ett höghus där någon annan skötte skiten...

Annika: vi har haft ett utedass, men det är ur bruk. Tack och lov är mormors toa kopplat till andra brunnar, och eftersom hon varit borta i tre månader, så är de inte fulla. Men allt annat for till den fulla, så jag kunde inte diska eller byka och försökte undvika att spilla minsta lilla droppe vatten i någon lavoar. I dag kom de tack och lov och tömde - jag var inomhus så slapp stanken (blåste hårt idag, så det kanske bidrog till att det inte luktade :). Livet är tillbaka till det normala igen :).

Katri: tack och lov strömmade allt vatten ut ur källaren i samma takt som brunnarna tömdes, men måste försöka få den torr på något sätt den närmaste tiden...jaja, det är back to basics på landet :)

christina sa...

moi!
Tala med brunnstömmaren att han kommer automatiskt två gånger per år, så får du en sak mindre att komma ihåg:) Så har vi gjort.