tisdag 21 april 2009

Flyt igen

Skön dag igen - D är på dagis (bilden från förra veckans å-besök) och jag jobbar på en kolumn som det inte är brått med. Känner bara riktigt lite av förkylningen (kanske Noni ändå hjälper....) och humöret är bättre igen. Konstigt att det ska gadda ihop sig just då man är hängig, som det gjorde igår! D somnade framför tv:n halv nio igår, blev först helt förstenad - vad ska jag göra?! Måndagkväll kommer inget speciellt i tv, men slötittade sen ändå på C.S.I. Blev ganska illa berörd - serierna som den blir bara blodigare och råare, när jag var ung var det ju våldsamt att se någon som föll av att ha blivit skjuten, nu frossas det i blodiga och brutala närbilder. Tror inte det är speciellt hälsosamt, därför undviker jag dem för det mesta.

Själv har jag tyvärr frossat i allt möjligt fetmande - det började med de jäkla påskäggen. Gömde undan några påsar för några eventuella påskhäxbesök - och gick sen och smååt själv, så de godaste (små med tryffel i, tror de är franska) var slut redan på långfredagen...sen har det bara suttit i. Inga häxor kom, det blev ju ingen "innefest" på lördagen, trots att jag bullat upp, så jag har druckit cola och ätit chips, choklad och kex som en besatt. På söndan bjöd jag pensionärsparet som brukar ställa upp som barnvakter på kaffe och fixade snabbt ihop en tiramisukaka - gissa vem som åt största delen av den? I vikt är jag tillbaka där jag var innan sjukdomar och renovering, får ta mig i kragen nu så jag inte går över det. Hoppas ändå och tror att när "gräva i blombänkar"-säsongen börjar, så rinner det av mig lite igen. Känner redan av suget, tyvärr är det jättekallt här ännu, på sina ställen syns ännu lite snö och dammen på vår gård är frusen.

Tvättmaskinen gick ännu att rädda - efter ett samtal till lokala elaffären fick jag tipset att kika in i hålet där man kan tappa ut vatten - och de hade rätt, där satt en liten spik inkilad! Skönt, så slapp vi den utgiften, för olja var jag tvungen att beställa, sotaren är på väg på torsdag och i morgon ska D för första gången till frisersalong. Han har inte precis böljande lockar, men eftersom det är nödvändigt med ingrepp i mina testar, så tänkte jag att han kunde få sin frisyr upputsad på samma gång - han har ju snart födelsedag :).

Annars så har menyn den senaste tiden mest bestått av vegetarisk mat - kämpar på och söker efter lätta men goda recept. Mormor borde inte äta kött pga sin gikt och jag tar detta som ett projekt att äntligen komma ifrån "kött, kött, kött" vid varje måltid. Några riktigt goda, enkla saker har jag lagat - tänk att jag inte fattat hur lätt och gott det är att klyfta potatis själv, kasta in i ugnenp aprika och annat man råkar ha i kylskåpet! Dessutom har jag först nu upptäckt att vi har en grill i vår ugn - bättre sent än aldrig. Tyvärr lyckades inte ett experiment med sparris i gräddvinsås i helgen - vinet var gammalt (alltså vitt och öppnad flaska....inte årgångs :) och grädden skar sig, fick kasta bort allt. Tack och lov är min mor tålmodig, fast jag ser nog på henne att hon inte alltid är så förtjust i det jag serverar :). Sonen är inte heller alltid med på noterna - men åt honom lagar jag ibland skilt. Blev positivt överraskad av att t.ex. soja och bönor blev jättegott i tomatsås. Tyvärr kan inte mormor äta soja heller!! Anyway, är glad över att bli tvingad till att laga mat jag själv tycker är hälsosammare än tidigare. Frustrerande är att vår lokalbutik har så magert utbud, men i fredags gick jag på upptäcktsfärd i en market i Kby, efter att jag "levererat" D till sin pappa. Blev riktigt till mig över allt skojigt vegetariskt man där kunde hitta. Får sikta på att bunkra upp varannan vecka när jag kör D till sin pappa!

Nä nu borde jag fortsätta på kolumnen. Den vill inte riktigt lossa, eftersom jag inte riktigt hade en klar idé då jag började heller...oklart tänkt blir oklart sagt - eller hur det nu var...ha en bra fortsättning på veckan!
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Skönt om du känner dig bättre nu!
Och du det där med vegetariskt kan ännas svårt men när man väl börjar testa olika recept så blir det rutin emd det också. Jag har ingen aning om ifall du har tillgång till t ex quorn, men när jag bodde i Sverige så fixade jag till det ibland. Det kan tillagas med ungefär samma tillbehör som kycklingfilé. Jag gillade det iallafall. Och olika bönor och linser kan man ofta fixa goda sallader, soppor och grytor med. Om du gillar indisk mat så är det ju väldigt ofta vegetariska rätter som är supergoda där. Kolla nätet efter recept eller köp en indisk kokbok. En del kryddor kasnke är svåra att få tag på, men det kan vara värt ett försök iallafall. Äter du fisk eller är detta klassat som kött? Annars finns ju en massa goda fiskrecept också.
Lycka till med maten och det nyttiga livet!!! Själv ska jag börja springa nu har jag tänkt. Ska köpa nya joggingskor och sedan finns ingen ursäkt längre. Nu när jag itne epndlar till jobbet längre så finns ju tiden och orken
Kramar!!

Jemayá sa...

TAck för tipsen, Saltis! Tyvärr är fisk lika illa för gikt som kött, och sen igen är mammas mage känslig och tål inte mycket kryddor - suck. Men det är helt skoj att tvingas lära sig nytt, förr var jag jätteosäker med matlagning, men med Daniel har det blivit en rutin, men mest kötträtter. Nu är det dags att expandera :). kram!