fredag 24 april 2009

Show and tell: Övergivet/Abandoned







I dag slog värmen till här - har varit nästan hela dagen ute med D, först tvättade vi bilen, sen har vi räfsat bort gran- och torrt ris ur blombänkarna. UNDERBART!!! När jag kom på att det ju faktiskt var fredag, tog jag en snabb fundering vad jag kan ha i bilderna som passar in - och kom på de österbottniska ladorna, som jag älskar, men som tyvärr mer och mer börjar försvinna ur landskapsbilden. Här en liten samling på lador i vår närhet. (hoppsan, glömde att jag ju kunde ha gjort ett kollage :) - kom på det först då jag laddat ner alla bilderna).

Tusen tack Västmanländskan för de trevliga temana! (alla fredagsbloggare i listan till höger).


Barns in the fields are rapidly disappearing from the Ostrobothnian landscape - a great pity, but what do you do - agriculture has changed so much, the small, quaint barns are only in the way of the big machines that nowadays are needed in the fields. I've tried to capture some of them on photo through the years and thought the photos could fit in here.

It's finally warm here - close to 20 degrees - temperatures like that last seen in maybe August, so you can imagine the wonder and joy. Me and D have spent almost the entire day outside working in the garden. Wonderful!
Posted by Picasa

10 kommentarer:

Mia sa...

Åh vilka fina bilder. Underbart ljus i dem. Vad fin din blogg har blivit! Ha en bra helg!

Jemayá sa...

TAck, tack :). Behövde lite omväxling här på bloggen nockså då naturen utomhus också ändras! TAck det samma!

Annika sa...

Det sorgliga i hela Österbotten är alla övergivna hus som bara står, ingen river dom, eller ingen ny ids flytta in...DET är övergivet så det förslår.
Lador tillhör verkligen landskapsbilden i Österbotten och faktiskt är det rikigt synd att se hur många av dom som folk låter förfalla också.
Dina bilder är underbara. Ljuset SÅÅÅÅ fint!!!
Kram och trevlig helg!!

Norrsken och stjärnfall sa...

Så fina bilder! Ja, det verkar vara många som tycker det är sorgligt med övergivna byggnader. man hoppas att någon ska orka och ha råd att ta sig an ett gammalt hus och ge det liv igen...
Lador däremot verkar det finnas hur många som helst som bara lämnas till sitt öde. Kanske är det för dyrt att renovera dem och kanske de inte tjänar sitt syfte längre. Sorgligt är det i alla fall.
Ha en bra helg.

Kat(t) på Åland sa...

Jag tycker också jättemycket om ladorna, och visst är det sorgligt när dom försvinner, men dom behövs ju helt enkelt inte mera. Jag blir i alla fall glad när vi är ute och kör någonstans i Österbotten och hittar några "lindor" där ladorna står som spön i backen... :)

Jemayá sa...

Annika: jo, du har så rätt, men jag hade inte tid att åka runt och fota (och kom inte på att vi faktiskt hade ett som vår granne!!!), så jag tyckte lador också fick duga. Jag tänkte "övergivna" att de ju inte används mera. Problemet med husen är ju inte det att det inte skulle finnas folk som skulle vilja hyra/köpa, men ofta vill ägarna inte sälja förrän det är för sent! Tack det samma! kram

Norrsken...: hej, skojigt med en ny bekantskap här :). Ladorna är det nog inte många som börjar renovera, eftersom de mest står i vägen. Tack och lov finns det ändå de som ser skönheten och traditionen i dem och håller dem i skick. Tack det samma!

Katt: så är det - tänk vad lessamma våra åkrar skulle vara utan ladorna!!

Västmanländskan sa...

Så vackra bilder!!!
Tack för en fin tolkning av temat. Hoppas du haft en bra helg.

Saltistjejen sa...

Vilka fantastiska bilder Jemayá!!!!!
Helt otroligt! Vilket ljus! Vilka färger! Vilka känslor och vilken atmosfär de har!
Jättevackra tycker jag.
och vilket fint foto du har på dig själv nu också i presentationen! Hela din blogg har verkligen blivit fin!
Kram!

Anonym sa...

Jag älskar dina ladubilder - de är såå vackra!! Min favorit är nog den sista, det är solnedgångsljus eller hur? Sorgligt att de är övergivna och förfaller.
Och håller med Saltis helt, din profilbild är jättesnygg! Borde också gå till frissan och fotograferas efteråt ;-)
Kram!

Jemayá sa...

Västmanländskan: tack själv för fina teman :), det blev en jättebra helg, tack!

Saltis: tackar och bockar :). Jag antar att det ligger en viss sentimentalitet över bilderna, eftersom jag alltid är ledsen över att de håller påa tt försvinna då jag fotar dem. kram!

Petchie: tack till dig med - jo, kom körande och såg ladan i kvällsljuset och var tvungen att bakca och stanna (tur att det är lite trafik på våra vägar :). Tyckte det var kul att en gång lite fixa till mig :). kram!