torsdag 16 april 2009

Show and tell: Vårtecken/Signs of spring

This week I don't have that much to tell - I'll let the photos show you how close to spring we are. At the moment it's actually snowing outside, but the snow melts right away when it hits the grown. An important thing in spring are the migratory birds (hope it's the right term...) stopping here for a while before they fly further north to nest. They always strike a chord somewhere deep within and I'm always trying to see them as often as I can. We've had a lot of swans passing over the houses and fields during the past week and I can hear cranes nearly every day. When we had our bonfire on Saturday cranes and swans flew over the neighboring houses, but I always discovered them too late, or had the wrong lens to be able to get a good shot. I'll post one of the photos anyways (the small black dots are swans, I think)...Any other time of year I would consider calling the firebrigade if I saw that amount of smoke in the horizon, but on Easter Saturday the bonfires are everywhere!



There isn't a single wildflower to be seen outside yet, but the snow and ice is rapidly melting. On Wednesday me and D went down to the river, which runs rather close to our house to check out the ice-situation. That is what I also want to show you this week!

16 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å vilka underbara bilder!!!
Rinnande vatten är ju bland det mest våriga man kan ha omkring sig tycker jag. Att se isen lossa....
Drippdropp av tåande snö och is känns också så vårigt!
Här har vi ju redan kommit in i blommande träd och tuplaner o andra blommor. Den senare delen av våren med andra ord. Ska tydligen bli upp mot 20 grader till helgen här viket jag ser fram emot!
Fortsätt nu att njuta av din vår!
:-)
kramar!

Annika sa...

Så fint!! Så underbart att se lite österbottenvår!!
TACK!
Just vårbäckar är nog bland det mest vårliga man kan tänka sig!!
Som Saltis säger är våren långt kommen här...I helgen blir det över 20 grader och i skrivande stund är det nog 18. Allt blommar sådär skirt och vackert nu. har just varit ute och plåtat inför morgondagens inlägg.
Kramar!!

underytanjag sa...

Jättefina bilder!! Att se solen på snön, DET är underbart.. och droppandet. Annorlunda mot den vår jag har nu.

Camilla sa...

Fina islossningsbilder! Fast jag har nog varit borta från hembyn för länge nu, för jag kunde inte lokalisera var du har tagit det första fotot med svanarna. Annars brukar jag alltid känna igen dina vyer på bara nån sekund. :)

Hos oss så är så gott som all snö borta nu, men temperaturen har fastnat vid några minusgrader nattetid och max plus fem dagtid. Sätt en kall vind på det och *brrr* inget vårväder direkt. Men det är ju bara april ännu. Fast visst längtar man efter att få sätta bort vinterjackan!

Anne sa...

Jättejättefina bilder, verkligen superfina. Som de andra sagt, så fint med droppande bilder. VÅR skriker det om de bilderna.
Det där med fåglar och vår är ju också ett säkert tecken. Ett annat säkert tecken vad gäller fåglar och vår är att jag tycker de ofta är så aggressiva den här tiden på året när de vaktar sina ungar. Vi har en drös med olika fåglar i en intilliggande park och sjön där, den här årstiden får man passa sig lite för de kan verkligen vara rätt fräsiga. Hoppas du får en fin helg!

Mia sa...

Fåglar som kommer tillbaka är ett underbart vårtecken precis som det är ett tydligt hösttecken. Jättefina bilder! Trevlig helg!

Nilla sa...

Inga blommor. Men vilka vackra härliga bilder du visar! Ha en fin helg.

Jemayá sa...

Saltis: Det är både härligt och lite skrämmande med vattnet i ån - har inte riktigt vågat ta D dit sen han var bebis, så han inte ska hitta på att sticka iväg någon gång jag inte råkar se åt rätt håll. Men det är så rogivande vid det strömmande vattnet, så jag tror vi nog ska ta oss flera turer dit. I detta skede har vi allt det underbara med våren framför oss - det jobbiga med en massa is börjar vara förbi, äntligen! Stor kram!

Annika: det brukar bli så stressigt att hinna med inlägget just på fredan, så jag försökte vara ute i god tid för en gångs skull :). Tur att jag hade foton på ån att visa upp, annars skulle det ha blivit ganska trist med foton på torrt ogräs främst i blombänkarna :). Snart ska jag kolla in blommorna hos er! kramar!

Underutan: det är det som är det skojiga med dagens tema - man får så klar bild om geografin! Hopp för oss i norr att se blombilder - och kanske en lättnad för er i sydligare trakter att se vad ni har bakom er :)

Camilla: läste "förlossningsbilder" - och drömde att jag ammade...vad är på gång :)? Antar att det är ett nytt jag som föds fram, får jag hoppas, för annat kan det tyvärr inte vara!! Påskfotot är mot Grötastågbanshållet - och är ju rätt mörkt (vi e ju i Jepo :) så det är säkert svårt att se var det kan vara! Vi får hoppas att sedan då det blir varmare så fortsätter det bara utan bakslag - hellre så än jättevarmt nu och sen plötsligt snö i maj. Åååh, vad det ska bli skönt att kunna släppa ut Daniel barfota utan en massa paltor på!!!

Anne: vad roligt med en kommentar av dig också :)! Här på landet har ju fåglarna mera utrymme, fast i fjol var det några måsar som försökte jaga iväg mig från vår åkerväg, lite obehagligt faktiskt. D ska iväg till sin pappa ikväll så jag ser fram emot ett avkopplande veckoslut! Trevligt veckoslut till dig med!

Mia: tack det samma till dig! Snart ska jag göra "stora fredagstematuren" runt bloggarna och se vad bland annat du skrivit :). Trevligt veckoslut till dig med!

Nilla: Tack! Tur vi har ån, hade haft lite svårt med "show-biten" annars :). Ha en skön helg!

Erica sa...

Först måste jag säga: UNDERBARA bilder!
Vattenbilderna var hur fina som helst, men jag gillar även den första. Den hade liksom en speciell känsla över sig :)

Svar på frågan i min blogg: Piteå ligger i Norrbotten (ca 5 mil söder om Luleå). Eller man kan också säga ungefär 16-17 mil söder om Haparanda och finska gränsen :)

Hoppas du får en bra helg med ännu fler vårtecken :D

Taina sa...

Påskbrasan så typiskt vårligt! Porlande vatten likaså. De där svarta prickarna har jag svårt att tyda, men det är nog som du säger, svanar. Vi bestämmer oss för det.
Vår det med.
Hörde av syrran, som bor i Malax, att det snöade häromdagen! Det tyckte hon var väldigt onödigt. Tycker jag med. Men det är väl det som är tjusningen med våren, man vet aldrig nästa drag ;)
Ha en fin helg!
Kramen

Kat(t) på Åland sa...

Vilka härliga bilder av islossningen och "patona" av is. Jag har älskat islossningen hela mitt liv, och saknar den enormt varje vår när jag får rapporter hemifrån. Någon gång har vi lyckats pricka den så att vi har varit hemma just då och maken tyckte att det var något av det mäktigaste han hade sett, helt annat än islossningen här på havsvikarna!

Jemayá sa...

Erika: tack för feedbacken :). Det är allmänbildande detta med bloggande, kollade kartan, så nu vet jag exakt var du är - inte såå långt från mig, över vattnet, och lite söderut, där är jag!

Taina: om du klickar på fotot, så kanske det syns att det inte är sparvar i varje fall :). Tänk att du har en syster i Malax!!!! Är ni födda i Finland, finlandssvenskar? Spännande när lite i gången kommer fram om olika bloggare :). kram till dig!

Katt: jag gillar också islossning, men i år var nästan det närmaste jag kommit till att se den, man har ju alltid varit i skolan, eller bott någon annanstans då den åkt iväg. Numera blir det ju inte så dramatiskt som förr, tyvärr...

Västmanländskan sa...

Åh, jag älskar bilden på grenarna i vatten med droppar! Vacker!!!!

Emmama sa...

Vackra, vackra bilder! Här är det längre gången vår men ÅH vad fint ni har det också! :) Trevlig helg! :)

Jemayá sa...

Västmanländskan: det var jättevackert att se på, svårt att få att fastna på bild! Tack!

Emmama: tack - vatten är alltid vackert :) tack det samma!

Fritt ur hjärtat sa...

Oj så fina bilder. Även om du inte har vårblommor får man allt känsla av vår när det är snösmältning och rinnande vatten!