fredag 10 april 2009

Show and tell: Slow

Det första jag kommer att tänka på med "långsamt" är meditation. Att sätta sig ner och söka sig inåt - det är ju där man borde vara hela tiden, s.a.s, centrerad, för att inte ryckas med i dramat omkring en. Men det lyckas jag inte med hela tiden och meditationer har jag inte haft ro för i år alls...konstigt, då det krisar till sig som mest, klarar jag minst av att göra det som skulle hjälpa. Men man får väl tänka att man laddar batterierna då man mår bra och kommer ihåg att meditera. Numera är det så få tillfällen jag har till att göra det, eftersom sömnen är en bristvara orkar jag sällan vara uppe på kvällen efter att D somnat eller stiga upp tidigare än D, och på dagarna har jag inte ro att ta en meditationsstund när allt det man borde hinna med och komma ihåg trycker på. Bäst tycker jag om att meditera i grupp, då blir effekten mycket starkare. Tyvärr finns ingen sådan grupp här var jag bor, och direkt jag ska längre bort, blir det svårare. Morgonens meditationsfoto, dvs min Buddha från Sri Lanka visar problemet med lugna stunder - fick hjälpreda på direkten :).

En dag/helg som denna är underbart långsam, städade som ett ...desperado igår, för att äntligen få alla rummen där nere i ordning. Ett rum har fortsättningsvis haft ouppackade lådor och renoveringsdamm - men så är det också vårt grovkök/arbetsrum och tyckte det var onödigt att röja upp innan jag hade målat klar ett skåp och bytt blommull (hurraa, det fick jag också gjort i går till mina stackars tvinande plantor som inte fått ny jord på flera år.....). Resten av helgen får man satsa på att göra saker tillsammans med D - hoppas på en promenad senare i dag för att fylla på med videkissor, kvisten jag plockade för en tid sedan håller på att tappa sina "kissor" redan....Foton är från vår påsk promenad i fjol. Av långfredagen förr kommer jag ihåg att jag tyckte att det alltid skulle vara mulet och då skulle man helst inte gå utomhus. Det var långsamt då. I dag är det mulet här och folk tar det lugnt, vilket är bra. Det finns inte många tillfällen att ta det lugnt mera i vårt samhälle.

Långsamt kopplar jag ihop med att ta det lugnt, märker jag. Det brukar också betyda att ta ett bad...helst ensam. I morse tog vi ett bad tillsammans - inte så långsamt, men helt skojigt. Funderade länge om jag ska täckas sätta hit ett foto på oss, tagen med självutlösare, men så tänkte jag - såhär ser jag ut "warts and all", kratrarna under ögonen hör väl till redan i denna ålder....Nu får jag snabba på med detta - D kom redan och rycka mig i skjortan "nä, mamma, nä", inte ens Pingo i "bombampa" (=bolibompa) lyckas intressera honom. Mamma ska underhålla punkt slut.

Vad mera...trädgården förstås. Arrangerade fotot från försommaren ifjol (självutlösare...) då D var hos sin pappa och jag fick äntligen sätta mig i gungan på kvällen. Vin behövs inte, men kan vara skoj, bästa är att få sitta och titta på blommorna och bara njuta av naturen. Helst ska det ju vara varmt också, det är ju inte en självklarhet på sommaren på våra breddgrader. NU måste jag forsätta med sonen. Glad påsk allihopa!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga bilder, som vanligt. Glad påsk till er o sköt om er.Hälsningar från Stockholm, Tirmotanten.

Erica sa...

Vilken bra tolkning av fredagstemat :) Och fina bilder. Den sista, sommarbilden, var riktigt härlig!

Hoppas påskhelgen blir bra!

Saltistjejen sa...

O vilka underbara bilder. och vad skönt att du fått städat så du kan nuta av helgen nu!
Bra tolkning av temat också.
Och när jag set din sommarbild ängtar jag också till sommaren. Den Skandinaiska....
Kraaam!

Birgitta sa...

Gillar det där med meditation. Hinner heller inte med det nuförtiden. Önskar dig en Glad påsk! Fina bilder allihopa...
Kram Birgitta

Fritt ur hjärtat sa...

Härliga bilder och fin tolkning. För några år sedan hade troligen långsam en negativ klang i mitt sinne. Nu försöker jag öva bort det. Långsamt tempo borde vi all ha. Snart kan "vi" sitta i hammocken igen med ett glas rött!

StrandMamman sa...

Meditation har jag aldrig prövat, saknar tålamodet...
Skrattar åt er i badkaret, det ser så skojigt ut! Och du i gungan gör att jag längtar ännu mer efter sommaren... suck. Får nöja mig med vinet och badkaret idag.
Ha en fortsatt bra påsk! Kram!

B-M sa...

Meditation för mig är nog att pyssla i trädgården, eller skritta fram på hästryggen.

Åh vad man längtar till sommaren, snart är den här!

Ha en fortsatt skön påsk.


hälsar B-M

Jemayá sa...

Glad påsk, tirmotanten, tappade igen räkningen och funderade om du redan var hemma!

Erica: tack,d et var roligt att höra! hoppas din påskhelg också blev bra!

Saltis: jaaa, vintern har varit låååång i år! Men nu känns det redan bättre, på alla sätt och vis. Kanske man småningom skulle ha tid och ork att vara lite mera social så mår jag i allafall mycket bättre. kram!

Birgitta: tack! glad påsk till dig med! kram

Fritt...: det ska jag också hålla i minnet - gungan och vinglaset :). Förr var "långsamt" också mer eller mindre ett skällsord för mig, nu är det ett vackert ord :). Men det behövs ju allti dlite både och för att balansens skull för att man ska vara nöjdast!

Strandmamman: låter bra med vin och badkar (speciellt när jag vet hur underbart badrum ni har!!!) Njuut, glad påsk! kram

B-M: det ÄR ju meditation att påta i trädgården, men vinterhalvåret känns det inte riktigt meningsfullt :) - kan tänka mig att ridning också kan kännas meditativt då man är bra på det. Glad påsk till dig, ska du komma och hämta snöbollsbuskar i år ;)?

Emmama sa...

"konstigt, då det krisar till sig som mest, klarar jag minst av att göra det som skulle hjälpa". Så klokt du skriver, så är det verkligen! Härliga bilder!

Njut av påsken!
Kram!

Jemayá sa...

TAck Emma - hoppas du också haft det bra :)! kram

B-M sa...

Jamen i vår skall det bli av!! Du undrar säkert vad jag för en filur också :).

Jag är (oftast) ledig från jobbet fredagar (jobbar 80%), så vi skulle kunna sikta på nån fredag som passar dig. Bara tjälen hinner gå ur marken först.....

hälsar B-M

Anonym sa...

Vilket underbart foto på dig och D i badet - inte ser man några "vårtor" alls ;-)
O sa precis samma sak i fredags, att det alltid är dåligt väder i Spanien på långfredagen... Dock inte i Puerto Rico :D
Visst känner man sig duktig när man har lyckats göra de där görorna som skjuts upp så ofta - som att byta blomjord...
Kram och hoppas att påskhelgen varit härligt långsam!

Jemayá sa...

BM: ingen fara, det var ju inte så stora kvar mera, de har lite hunnit växa till sig (måste kolla att det är något att gräva upp....). Men skulle vara kul att ses i allafall!!

Petchie: kan nog inte säga att det varit långsamt, vilket jag längtar efter. Lördagen var det riktigt fullt drag på och både söndag och måndag har vi haft gäster både förmiddag och eftermiddag (kvällsturerna var båda överraskningar) - men jag tycker om att träffa folk och det blir så lite av det normala veckor, så nu borde jag snällt gå och sova i stället för att sitta här, för att orka jobba igen i morgon :). kram!