måndag 18 maj 2009

Äntligen!

... har jag lyckats ta foton jag faktiskt är rätt nöjd med. Det som behövdes var ett stativ! Faffa skänkte mig ett han hade hittat billigt på Lidl, tror jag det var, och i söndags tänkte jag att jag ska testa. Att ställa in ljuset är ännu rätt svårt för mig och nu ser jag att det säkert skulle ha blivit bättre foton lite senare på dagen. Och närmare än såhär tror jag inte att jag kan komma med de linser jag har. En makrolins skulle vara underbar...

I dag har vi tillbringat halva dagen i trädgården. Hade jobb på förmiddagen, D var hos "pensionärsgrannarna" så länge jag hade företrädaruppdrag - för inte honom till dagis denna vecka, eftersom jag väntar och ser om han skulle vara vattkoppsmittad. Det var jätteäckligt då jag började vända komposten och det visade sig att där fanns flera mössbon - från ungar som knappt hade päls till större, som kunde springa iväg :(. Katterna förstod sig inte alls på de små, som knappt rörde sig. Jag gick in och hoppades att naturen skulle ha sin gilla gång och lösa problemet för mig...på kvällen när jag gjorde ett nytt försök var de minsta försvunna, men större möss dök upp då jag rotade i bottnet - och det var rätt livat på gården: D jagade katterna, som jagade mössen...

Jag började också försiktigt med "bli-av-med-blöjan" träningen på eftermiddagen. Fyra gånger fick jag byta byxor (tyckte det var lite för kall vind för att vara helt utan, fast det var rätt varmt)...men ikväll då jag satt mig här och glömt att D satt och tittade på dvd utan blöjor, kom han och sa till - jag steg upp, beredd att börja byta sofföverkast, men det visade sig att han själv kommit på att han behöver på pottan! Hurraa!! Det finns hopp :).

3 kommentarer:

Christel sa...

Älskar dina bilder, härligt djup och fina färger!!! Kram

Petchie75 sa...

Underbara bilder!! Stativ är alltså tricket!? Ja, och en bra fotograf så klart!
Usch och fy för musbon som måste bort - det är väl alltid det som är problemet med komposter, att man kan få möss eller råttor i dem. Tur att du iaf har några katter som kan hjälpa dig...
Härligt att D börjar vänja sig av blöjan - vad duktig han var som sa till på slutet! Håller tummarna att han säger till i fortsättningen också.
Kram!

Jemayá sa...

Christel: tusen tack!! Kram

Petra H: Jag tror nog stativ är viktigt för viss sorts foton, speciellt närbilder. Jag skakar lite på handen, så det är extrasvårt att ta bra bilder har jag märkt. Ja med D har det varit både blöta byxor och pottbesök denna vecka, men det håller på att bli mera pottbesök än det andra :). kram!